cytując za jednym z moich wykładowców :
Może komuś to rozjaśni POWAŻNOŚĆ lub nie:
"Odpowiedzialne rodzicielstwo
Na temat odpowiedzialnego rodzicielstwa wielokrotnie wypowiadał się Ojciec Święty Pius XII. Jednakże dopiero papież Paweł VI w encyklice Humanae vitae (25 VII 1968) po raz pierwszy wprowadza termin odpowiedzialne rodzicielstwo (HV 10).
-termin tenoznacza rozpoznanie i podjęcie przez małżonków swojego powołania do przekazywania życia i wychowywania dzieci ze świadomością odpowiedzialności przed Bogiem Stwórcą.
- w znaczeniu szerszym odpowiedzialne rodzicielstwo to cały proces wydawania na świat i wychowywania potomstwa.
- w węższym znaczeniu natomiast dotyczy podejmowania decyzji co do wydania (poczęcia) potomstwa. Chodzi tu m.in. o ustalenie liczby potomstwa i odpowiednich odstępów czasowych pomiędzy urodzeniami dzieci.
+Sobór Watykański II, ukazując posłannictwo i obowiązki małżonków w zakresie przekazywania życia, uczy wyraźnie, że mają oni planować liczebność swej rodziny, uwzględniając dobro własne i dzieci (także przewidywanych), a także warunki czasu oraz sytuację życiową, swoją i społeczeństwa, do którego należą (KDK 50).
+Budzenie nowego życia ludzkiego nie może podlegać osobistym, subiektywnym, opiniom małżonków. Powinni się oni liczyć z określanymi przez Magisterium obiektywnymi kryteriami jego oceny moralnej (por. KDK 51).
a) Racje usprawiedliwiające ograniczenie liczby poczęć
Unikanie poczęcia nowego życia nie może jednak wynikać z postawy przeciwnej rodzicielstwu lub rozrywać więzi między zjednoczeniem małżeńskim a jego płodnym charakterem.
Za Humanae vitae (n. 10) wymieniamy następujące racje usprawiedliwiające ograniczenia liczby poczęć: fizyczne (zdrowotne, eugeniczne), ekonomiczne, psychologiczne i społeczne.
1) Fizycznie (zdrowotne i eugeniczne)
To poważne zagrożenie zdrowia rodziców, zwłaszcza matki. Niektóre schorzenia mogą spowodować w czasie ciąży poważne niebezpieczeństwo dla życia dziecka lub matki. Istnieje uzasadniona obawa przekazania potomstwu chorób dziedzicznych w wyniku poczęcia dziecka z tak zwanym zespołem Downa. Częste porody mogą być źródłem fizycznego wyczerpania matki, dzieci mogą być mało odporne na choroby i słabo się rozwijać.
2) Ekonomiczne
Poważne trudności finansowe lub lokalowe utrudniające wychowanie większej liczny dzieci (np. rodzice budują dom, składają na mieszkanie, brakuje pieniędzy na rzeczy konieczne do życia)
3) Psychologiczne
Urazy psychiczne, głębsze nerwice czy psychozy u matki, powstałe z powodu trudnego porodu, trudnej ciąży. (Lęk, ponieważ dziecko urodziło się kalekie, z zajęczą wargą; obawa, aby kolejne dziecko nie było wątłe, z defektem fizycznym lub psychicznym).
4) Społeczne
Może się zdarzyć, że małżonkowie z racji pełnienia ważnych funkcji społecznych decydują się na mniejszą ilość dzieci, co jest usprawiedliwione. Trzeba jednak pamiętać, że są to przypadki sporadyczne.
Gdy zaistnieje któryś z wyżej wymienionych warunków, małżonkowie mogą ograniczyć ilość posiadanego potomstwa. Mogą wówczas również korzystać we współżyciu małżeńskim z okresów bezpłodności (HV 16). W tego rodzaju przypadkach unikanie potomstwa na drodze powściągliwości we współżyciu seksualnym może się nawet narzucać sumieniu jako ścisły obowiązek moralny. Gdy omówione wyżej okoliczności nie zachodzą, gdy rodzice: mogliby wychować więcej dzieci, ale nie chcą dla wygody podjąć trudu zrodzenia i wychowania liczniejszego potomstwa, wówczas korzystanie z dni bezpłodnych stałoby się antykoncepcją, a zatem byłoby niedozwolone, czyli grzeszne!
W świetle tej nauki naturalne metody regulacji poczęć stosują zgodnie z zamysłem Bożym ci małżonkowie, którzy:
1) są nastawieni na hojne przekazywanie życia;
2) mają rzeczywiste przyczyny do rozłożenia poczęć w czasie;" (ks. A.J.)