Opublikowany przez: ULA
Czy już w wieku niemowlęcym można dostrzec objawy chorób psychicznych? Jeśli tak, to jakie?
W okresie niemowlęcym przede wszystkim należy zwrócić uwagę na przebieg rozwoju ruchowego. Tak jak już wspomniałam opóźnienia w tym zakresie mogą być sygnałem ryzyka wystąpienia zaburzeń rozwojowych.
Innym ważnym czynnikiem jest to czy dziecko od 2 miesiąca życia nawiązuje kontakt wzrokowy, jak reaguje na osoby dorosłe, czy jest zainteresowane tym co dzieje się wokoło, czy między 6 a 8 miesiącem życia zaczyna reagować niepokojem na osoby obce – co jest wyrazem tego, że dziecko zaczyna dzielić świat społeczny na bezpieczny i niepewny, nieznany.
Należy pamiętać, że dzieci poznają świat wielozmysłowo. Muszą patrzeć, słuchać, dotykać, smakować – jeśli to się pojawia oznacza, iż dziecko jest zainteresowane otaczającym światem. Dopiero po 2 roku życia z tego poznania wielozmysłowego powinien oddzielić się zmysł smaku. W okresie niemowlęcym mogą występować problemy ze snem.
Dane szacunkowe pokazują, że problem ten dotyczy 25 % dzieci w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa. U najmłodszych mogą to być ruchy związane z zasypianiem czyli tak zwane jaktacje, które ustępują z wiekiem a mogą wystąpić u 75 % dzieci w 1 roku życia. Można także zaobserwować nocne wybudzanie się czy bezdechy senne.
Zaburzenia w okresie niemowlęcym mogą także wiązać się z odżywianiem. Mogą one pojawić się już w okresie noworodkowym, często u wcześniaków jako zaburzenia związane z zaburzeniem ogólnej równowagi dziecka. Dzieci jedzą mało i nieregularnie, są często drażliwe i senne. U tych dzieci mogą współwystępować wady anatomiczne jamy ustnej, gardła czy przełyku, choroby serca i dróg oddechowych.
Zaburzenia odżywiania mogą także powstawać na tle zaburzonej więzi szczególnie z mamą. Ten rodzaj zaburzeń odżywiania występuje często u dzieci mam z depresja poporodową. Kolejnym zaburzeniem odżywiania jest zaburzenie spowodowanie nieprawidłowym procesem separacji. Cechą charakterystyczną jest tutaj odmowa jedzenia przez dziecko i jednocześnie duże skoncentrowanie rodziców na samej sytuacji jedzenia. W ten sposób jedzenie nie jest kontrolowane wewnętrznie – poprzez uczucie głodu i sytości lecz zewnętrznie przez interakcje między dzieckiem a rodzicami. Ten rodzaj zaburzeń odżywiania jest nazywany anoreksją niemowlęcą.
Zaburzenia jedzenia w tym okresie mogą także wynikać z przeżyć traumatycznych kojarzonych z jedzeniem. W tym przypadku dzieci mogą reagować płaczem, krzykiem nie tylko na widok jedzenia ale też na widok przedmiotów związanych z jedzeniem. Mogą także odmawiać jakiegoś rodzaju pożywienia.
We wczesnym dzieciństwie mogą również pojawić się czynności nawykowe – służące rozładowaniu napięcia i niepokoju lub mogą być związane z bezczynnością lub osamotnieniem dziecka. Wiążą się z brakiem zaspokojenia potrzeb emocjonalnych i są wyrazem poszukiwania źródeł zadowolenia. Do czynności nawykowych można na przykład zaliczyć ssanie kciuka.
Pewien odsetek dzieci cierpi także na całościowe zaburzenia rozwoju np. autyzm, w którym zaburzenia rozwoju przejawiają się w trzech sferach – komunikowania się, interakcjach społecznych , zachowania i zabawy W przypadku chorób genetycznych często mamy także do czynienia z niepełnosprawnością intelektualną, która wiąże się z opóźnieniem rozwoju we wszystkich sferach.
Tak, uczęszcza do niego regularnie |
|
17,4% |
Tak, raz czy dwa |
|
30,4% |
Nie, nigdy |
|
52,2% |
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
95.91.*.* 2020.01.29 16:53
Taki nijaki artykuł sama jestem z zimnego chowu i żyje bez depresji i psychologa tą psychologiczną gadania jest poprostu często naciagana teraz dzieci mogą wszystko i rządzą dorosłymi
176.221.*.* 2018.04.05 15:09
Dołujące jest to, że kiedy mamy problemy z dzieckiem, szukamy jakihś wskazówek, porad dostajemy kopa i dołka, bo na każdą dolegliwość jest jedna odpowiedź - zaniedbanie. Nie wiem jak ja i inni wychowali się wcześniej - kiedy nikt z dziećmi się tak nie cackał.
Stokrotka 2017.09.29 20:24
Niestety się zdarzają.. nawet u dzieciaków
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.