Nauka czytania - poznaj sprawdzone metody! - Artykuł
Znajdź nas na

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

Nauka czytania - poznaj sprawdzone metody!

Nauka czytania może być naprawdę fascynującą przygodą. Nie wiecie jak nauczyć dziecko czytać? Potrzebujecie dobrych metod? Z nami poznacie sprawdzone metody nauki czytania!

2. Metoda sylabowa

Nauka czytania według tej metody to skuteczny sposób nabywania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wszystkie wykonywane zadania mają na celu wzbudzanie motywacji dziecka do nauki czytania oraz przeprowadzane są w taki sposób, aby jak najszybciej przejść do czytania samodzielnego. Wyróżnione są tutaj następujące etapy:

1. Od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej

2. Od sylaby otwartej do piwerwszy wyrazów

3. Czytanie sylab zamkniętych

4. Czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych

5. Samodzielne czytanie tekstów

W etapie pierwszym nauka czytania rozpoczyna się od poznania samogłosek ustnych – jest to powrót do prymarnych niemowlęcych artykulacji. Odczytywanie samogłosek łączymy z obrazem graficznym literki. Dzięki wykorzystaniu wizualizacji, w umyśle dziecka integruje się obraz, ruch i dźwięk związany z artykulacją danej samogłoski, np. uniesienie rak do góry, naśladujące obraz litery Y i wydanie dźwięku. Integracja ruchu i dźwięku jest łatwa do zapamiętania gdyż opiera się na schematach wzrokowo-słuchowych kształtowanych już w wieku niemowlęcym. Jeśli dziecko opanowało już znajomość samogłosek wprowadzamy sylaby otwarte, świetnie sprawdzają się tu wyrazy dźwiękonaśladowcze ( MU, BE, UHU, KU KU, itp.). Na tym etapie stopniowo wprowadzamy nowe spółgłoski (zawsze w sylabach, nigdy w izolacji).

Etap drugi polega na poszerzaniu zakresu sylab otwartych, wykorzystując nowe spółgłoski, korzystamy także z zestawów samogłoska + sylaba otwarta (np. ANA, ENE). Posługujemy się znanymi już dziecku wyrazami globalnymi oraz wprowadzamy nowe – zbudowane z nowo poznanych sylab.

W etapie trzecim pracujemy na sylabach otwartych i zamkniętych z poznanymi dotychczas spółgłoskami czyli: p, m, b, l, t, d, f, w, s, z, k, g, j, n. Nowością na tym etapie są sylaby zamknięte np. LOL, NYK, MUK, itp. Świetnym treningiem jest nauka czytania na pseudowyrazach np. ASOS, KITUME, które maja charakter abstrakcyjny i uniemożliwiają dziecku zgadywanie.

Etap czwarty, w którym dziecko zapoznaje się z dwuznakami oraz spółgłoską Ł. Oczywiście nadal będą one realizowane w sylabach zamkniętych lub otwartych. Zwiększamy również ilość wyrazów czytanych globalnie oraz tekstów.

Ostatni, piąty etap to głównie samodzielne czytanie tekstów, jednak nie oznacza to, że przestajemy pracować na materiale sylabowym. Nadal ćwiczymy czytanie sylab otwartych i zamkniętych, tym razem wprowadzając spółgłoski miękkie oraz samogłoski nosowe.


Ćwiczenia na każdym z pięciu etapów czytania realizowane są wg reguły: powtarzanie – rozumienie – nazywanie:

  • Powtarzanie – odczytujemy głoski (sylaby), a dziecko je powtarza. Dla ułatwienia zapamiętywania należy zwrócić uwagę dziecka na układ ust podczas wymawiania poszczególnych samogłosek. Należy również pamiętać o wizualizacji (np. Y – uniesione ręce, I – palec na nosie obrazujący kropkę nad i).
  • Rozumienie – wskazujemy samogłoskę (sylabę) a dziecko ją odczytuje lub odwrotnie – wymawiamy samogłoskę (sylabę), a dziecko ja wskazuje. Jeśli maluszek ma trudności z rozpoznaniem litery, możemy mu podpowiedzieć, wykorzystując wizualizację lub eksponując układ ust.
  • Nazywanie (czytanie) – na tym etapie realizujemy zamianę rolami, raz dziecko uczy nas, a raz my dziecko, np. dziecko odczytuje samogłoski lub nazywa przedstawione na ilustracjach sytuacje, natomiast my wskazujemy odpowiednią literę. Zamiana ról powoduje, że maluch chętnie powtarza głoski, aby uczyć dorosłego, przy okazji w sposób zabawowy utrwala swoja wiedzę.

Partnerem artykułu jest:

Następna metoda nauki czytania TUTAJ>>