Opublikowany przez: Kasia P. 2014-07-08 14:51:12
Według najnowszych informacji podanych przez Consumer Electronics Association, już ponad połowa Polaków ma smartfona, a jedna trzecia posiada tablet. Nic więc dziwnego, że coraz częściej z urządzeń mobilnych zaczynają korzystać również dzieci. Często to właśnie obecność dzieci jest dla dorosłych impulsem do zakupu tabletu – przyznaje się do tego blisko połowa rodziców, których pociechom zdarza się używać tego urządzenia.
Tablet ulubioną zabawką…
Dlaczego rodzice decydują się na udostępnianie najmłodszym smartfonów i tabletów? Czterech na dziesięciu rodziców przyznaje, że wykorzystuje urządzenie mobilne, jako „elektroniczną opiekunkę”, która zapewnia dziecku rozrywkę. Prawie dwie trzecie rodziców twierdzi natomiast, że ich latorośl woli bawić się smartfonem lub tabletem, niż własnymi zabawkami. A jedna trzecia zauważa, że dziecko wykazuje zainteresowanie technologią „aby być jak mama i tata”. Co ciekawe, aż 90% rodziców wskazuje również na walory edukacyjne urządzeń mobilnych.
…narzędziem edukacyjnym…
Badania wskazują, że prawie jedna trzecia rodziców, dwójki lub większej liczby dzieci, widzi różnicę w rozwoju ich najmłodszego dziecka, które od wczesnych lat miało kontakt z nowymi technologiami, w porównaniu do starszego brata lub siostry, którzy dorastali bez tego typu gadżetów. 75% rodziców uważa natomiast, że umiejętność posługiwania się nowymi technologiami jest obecnie kluczowym elementem, przyczyniającym się do rozwoju dziecka.
Takie predyspozycje dostrzegają również polscy naukowcy. Z badań przeprowadzonych przez Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego wynika, że powoli kończy się fascynacja dzieci komputerami stacjonarnymi. Są zbyt nudne, trudne w użyciu i nieintuicyjne. Dzieciaki uwielbiają za to urządzenia z technologią dotykową, która powoli staje się dla nich czymś zupełnie naturalnym. Co prowadzi do zabawnych sytuacji: małe dziecko próbuje powiększyć paluszkami obrazek w gazecie lub drzewo widziane za oknem.
Naukowcy z Uniwersytetu Gdańskiego zgodnie podkreślają, że urządzenia mobilne mają duży potencjał edukacyjny, a korzystanie z nich jest intuicyjne i proste. Co sprzyja wspólnej zabawie, nauce, pomocy i wzajemnemu wspieraniu się, bardziej niż rywalizacji.
Rodzice, którzy pozwalają małym dzieciom korzystać ze smartfonów i tabletów, dostrzegają pozytywne zmiany w ich rozwoju. Wśród tych najbardziej zauważalnych wymieniają: umiejętność szybkiego rozróżniania kolorów, kształtów, cyfr i liter, sprawniejszą naukę języków obcych, zainteresowanie czytaniem, a nawet nabieranie pewności siebie.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.