''Zabawa jest nauką, nauka – zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”.
Glenn Doman
I TEGO cytatu należy się trzymać!!
Jak widać z powyższego cytatu wielu fachowców twierdzi, że gdy chodzi o dzieci, nauka poprzez zabawę jest chyba najlepszym rozwiązaniem i pomysłem. I ja jako mama też się podpisuje pod tym cytatem, bo:
- Dzieci, szybko uczą się wielu nowych rzeczy, jednak najlepiej im to przychodzi, gdy poznają nowe rzeczy właśnie w formie zabawy lub całkiem nieświadomie nabywają w zabawie jakąś umiejętność.
-Zabawa poprzez naukę jest dla dziecka zawsze bardziej interesująca, zapobiega znużeniu, motywuje do pokonywania trudności i własnych słabości.
-Wprowadzając różne gry i zabawy, stwarzamy sytuacje, w których dzieci angażują się w to, co robią, chętniej wykonują zadanie i motywacja też jest duża.
Ja bardzo często korzystam tzw. zabawek edukacyjnych. Pisząc edukacyjne mam na myśli zabawki, które są w stanie nauczyć dziecka nowych umiejętności, lub np.nowych wyrazów. Zabawki te rozbudzą wyobraźnię i kreatywność synka i będą stymulować jego rozwój na wielu płaszczyznach, czego nie są wstanie zrobić zabawki święcące i piszczące, których obecnie w sklepach jest mnóstwo.
Synek w kontakcie z zabawkami edukacyjnymi uczy się rozróżniania kolorów i kształtów a przy tym rozwija się jego sprawność manualna. Nauczy się także relacji przestrzennych – nad, pod, prawo, oraz klasyfikowania – mniejszy, większy.
Wspólne zabawa z rodzicami czy innymi dziećmi to także nauka dzielenia się i współdziałania w grupie.
Zawsze staram się, aby zabawki edukacyjne w domu były tak ułożone, aby były w zasięgu ręki synka. Tak, aby mogły samodzielnie do nich sięgać zarówno wieku 12 miesięcy jak i 6 lat.
W moim zainteresowaniu są zabawki, które oprócz tego, że edukują dziecko to również nie ograniczają, nie nakładają sztywnych reguł i zasad.Zabawki edukacyjne mają za zadanie stymulować i pobudzać rozwój dziecka oraz rozwijać abstrakcyjnie myślenie i wyobraźnie synka.
Super ciekawym pomysłem na wspólną naukę poprzez zabawę jest tworzenie eudukacyjnych rzeczy samemu przy współudziale dziecka a pózniej wykorzystaniu stworzonego dzieła przy wspólnej nauce ( zabawie)np: