Ośrodek odwykowy, nie obóz odwykowy - to różnica. Polecam chocby wikipedię - zrozumiesz, czym się różnią.
Co do reszty - cytat ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich:
Sąd opiekuńczy ma możliwość ingerencji w sprawowanie władzy rodzicielskiej poprzez stosowanie odpowiednich środków dla zapobieżenia zagrożeniu dobra dziecka. Przepisy k.r.o. precyzują wypadki wymagające ingerencji sądu opiekuńczego w sprawowanie władzy rodzicielskiej (tj. przesłanki jej ograniczenia, zawieszenia oraz pozbawienia).
Istnieją 3 rodzaje środków podejmowanych przez sąd opiekuńczy:
- zarządzenia sądu opiekuńczego, gdy dobro dziecka jest zagrożone,
- zawieszenie władzy rodzicielskiej, jeżeli wskutek przemijającej przeszkody rodzice nie mogą jej wykonywać,
- pozbawienie władzy rodzicielskiej, gdy dobra dziecka nie da się zabezpieczyć przy wykorzystaniu innych środków.
Art. 48 ust. 2 Konstytucji RP chroni prawa rodziców i precyzuje wymogi, jakie muszą być spełnione, aby możliwa była ingerencja w autonomię rodziny: "Ograniczenie i pozbawienie praw rodzicielskich może nastąpić tylko w przypadkach określonych w ustawie i tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu". Z drugiej strony konstytucyjnie zagwarantowane są w takim postępowaniu również prawa dziecka: "W toku ustalania praw dziecka organy władzy publicznej oraz osoby odpowiedzialne za dziecko są obowiązane do wysłuchania i w miarę możliwości uwzględnienia zdania dziecka" (art. 72 ust. 3 Konstytucji).
Prawny obowiązek władz publicznych ochrony praw dziecka (i moralny obowiązek każdego) wynika z art. 72 ust. 1 Konstytucji: "Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją". Znajduje on swoje doprecyzowanie w art. 572 Kodeksu postępowania cywilnego, który umożliwia zainicjowanie postępowania w przedmiocie władzy rodzicielskiej w przypadku zagrożenia dobra dziecka (patrz pkt 2c i pkt 3 poradnika):
"§ 1. Każdy, komu znane jest zdarzenie uzasadniające wszczęcie postępowania z urzędu, obowiązany jest zawiadomić o tym sąd opiekuńczy.
§ 2. Obowiązek wymieniony w § 1 ciąży przede wszystkim na urzędach stanu cywilnego, sądach, prokuraturach, notariuszach, komornikach, organach samorządu i administracji rządowej, organach Policji, placówkach oświatowych, opiekunach społecznych oraz organizacjach i zakładach zajmujących się opieką nad dziećmi lub osobami psychicznie chorymi".
http://www.brpo.gov.pl
Nie upieram się, że proch wymyśliłem - podałem tylko przykład. Nowa ustawa o zapobieganiu przemocy w rodzinie ingeruje w rodzine znacznie dalej niz mój skromny przykład - a jednak została przyjęta.