Opublikowany przez: Debris 2010-07-28 23:27:21
Funkcje i cele biznesplanu
Biznesplan spełnia wiele ważnych funkcji, które możemy podzielić na wewnętrzne i zewnętrzne. Przy funkcjach wewnętrznych skupiamy się na przeanalizowaniu mocnych i słabych stron naszego przedsięwzięcia. W funkcjach zewnętrznych chodzi o przedstawienie naszego pomysłu inwestorowi.
Nigdzie nie znajdziemy idealnego szablonu dla biznesplanu ale można wyróżnić punkty, które każdy biznesplan zawierać powinien.
Przykładowa struktura biznesplanu:
1.Streszczenie
2.Charakterystyka przedsięwzięcia
3.Misja, wizja
4.Cele (krótko i długo terminowe)
5.Analiza rynku
6.Plan marketingowy
7.Plan organizacyjny
8.Analiza SWOT
9.Harmonogram działań
10.Analiza finansowa
Streszczenie jest jednym z ważniejszych punktów całego biznesplanu. Powinno być konkretne i zwięzłe ponieważ ma zachęcić inwestora do przeczytania całości. Zwykle opracowuje się je po ukończeniu całego biznesplanu.
W charakterystyce przedsięwzięcia określamy nazwę oraz formę planowanej działalności. W przypadku nowopowstającej firmy powinniśmy określić czynności formalnoprawne, które trzeba wykonać przed rozpoczęciem działalności, natomiast w przypadku przedsiębiorstwa już istniejącego warto przedstawić krótką historię firmy. Konieczne jest również przedstawienie właścicieli, zarządu, a także krótki opis planowanego przedsięwzięcia.
Powinniśmy też pokazać misję oraz wizję firmy. Misja określa cele jakie ma spełniać nasza firma by zaspokoić potrzeby klientów a wizja jest obrazem przedsiębiorstwa w przyszłości.
Następnym etapem sporządzania biznesplanu jest określenie celów działania. Możemy je podzielić na cele krótko- i długoterminowe. W prawidłowym wyznaczaniu celów pomocna jest „zasada S.M.A.R.T.”, która zakłada, że każdy cel powinien być:
- Prosty (Simple),
- Mierzalny (Measurable),
- Osiągalny (Achievable),
- Istotny (Relevant),
- Określony w czasie (Timely defined).
Po wyznaczeniu celów naszej firmy należy przedstawić analizę rynku. Ta część jest najbardziej czasochłonna ze względu na przeprowadzenie badań marketingowych. Wiele potrzebnych nam analiz, raportów czy wyników badań można znaleźć w Internecie lecz jeśli chcemy taką analizę możemy zlecić profesjonalnej firmie co jednak wiąże się z dużymi kosztami.
Wykonując tę część biznesplanu, należy dokładnie określić i scharakteryzować rynek docelowy, uwzględniając opis wybranego segmentu rynku, cechy nabywców oraz analizę konkurencji. Konieczna jest również analiza potencjalnego popytu oraz wielkości sprzedaży. Analiza rynku powinna być możliwie jak najbardziej szczegółowa, wówczas pozwoli na wyciągniecie wniosków i podjęcie odpowiednich decyzji, które zwiększą prawdopodobieństwo sukcesu naszego przedsięwzięcia.
Plan marketingowy powinien dotyczyć takich aspektów jak:
- Produkt,
- Cena,
- Dystrybucja,
- Promocja.
Ważne jest ustalenie strategii cenowej. Na jej kształt wpływ ma ogólna strategia firmy, koszty produkcji, popyt i podaż oraz ceny produktów konkurencyjnych. O wyborze odpowiednich kanałów decydują takie czynniki, jak cechy rynku docelowego, rodzaj oferowanego produktu, cele przedsiębiorstwa i zachowanie konkurencji w tym zakresie.
Plan marketingowy powinien precyzować co jest do zrobienia z zakresu szeroko rozumianej promocji, jak to zrobić, kiedy będzie to zrobione i kto jest za to odpowiedzialny. Po części marketingowej kolejną część biznesplanu stanowi opis planu organizacyjnego przedsiębiorstwa. W tej części należy dokładnie sprecyzować strukturę organizacyjną firmy oraz przedstawić informacje o zasobach ludzkich, sposobach zarządzania personelem i ich motywowania.
Analiza SWOT oznacza uszeregowanie dotychczasowych analiz i wniosków. Ważny jest obiektywizm przy konstruowaniu tej analizy. Jednak wzorowy biznesplan powinien eksponować w szczególności mocne strony przedsiębiorstwa, po to, aby stworzyć zaufanie wśród czytelników.
Pamiętajcie - prawidłowo napisany biznesplan to podstawa sukcesu. Od niego może zależeć być albo nie być naszej przyszłej firmy.
na podstawie: www.inwestycje.pl
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
79.185.*.* 2011.10.01 20:13
Niektóre biznesplany są tak śmieszne i głupie jak te: http://www.kredytforum.pl/temat/974/najglupszy-biznes-plan-do-banku/ że powinny lądować prosto w koszu.
dziecinka 2010.08.04 22:52
Przyłączam się do życzeń:)
Debris 2010.07.29 11:17
Mama Juniora napisał 2010-07-29 10:48:44obecnie również obracam się w tych tematach, Debris życzę powodzenia nawzajem :)))Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia....
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.