Opublikowany przez: ULA 2012-07-31 13:31:57
Czy wiesz, że metody nauczania dostosowane do indywidualnych stylów uczenia się dzieci sprzyjają osiąganiu przez nich zadowalających wyników?
Każdy uczy się na swój sposób i nie ma jednego, uniwersalnego dla wszystkich stylu uczenia się. Pamiętajmy jednak, że w przypadku małych dzieci, metody nauczania nie odpowiadające ich preferencjom mogą nie przynieść korzyści. Warto więc zawczasu poznać temperament naszego malucha, aby na kolejnych etapach edukacji pomagać mu zdobywać wiedzę w optymalny dla niego sposób.
Każde dziecko rodzi się jako potencjalny geniusz, a inteligencja wcale nie jest cechą wrodzoną. Potencjał intelektualny malucha zależy od tego, czy regularnie dostarczamy mu informacje działające na jego zmysły. W ten sposób już od wczesnego dzieciństwa umożliwiamy mu poznanie różnych sposobów zdobywania wiedzy. Z wiekiem natomiast kształtuje się ten sposób, który najbardziej odpowiada jego predyspozycjom.
Najlepsze efekty przynosi nauka dopasowana do indywidualnego stylu uczenia się. Dzięki niej możemy łatwiej zapamiętać nowe informacje oraz szybciej przyswajać języki obce.
Każdy uczy się inaczej
Tradycyjne metody nauczania skupiają się na edukacji dwuwymiarowej — językowej lub matematyczno-logicznej. W związku z tym najlepsze efekty w nauce osiągają uczniowie, którzy dobrze radzą sobie ze sztuką pisania lub matematyką.
Ma to także bezpośredni wpływ na klasyfikację dzieci według ich umiejętności — na zdolnych lub takich, które mają „problemy”.
Nie wszystkie maluchy są jednak identyczne. Jedne lepiej przyswajają nową wiedzę za pomocą wzroku (wzrokowcy), inne wolą wykorzystać do tego słuch (słuchowcy) lub ruch (kinestetycy). Są również takie dzieci, które z powodzeniem łączą to, czego się uczą ze zmysłem dotyku.
Wykorzystanie zróżnicowanych metod nauczania zmniejsza opór dzieci, który często pojawia się w trakcie zajęć edukacyjnych. Sposób prowadzenia lekcji nie może jednocześnie spełniać wszystkich indywidualnych oczekiwań uczniów. Należy jednak postarać się o to, by w programie edukacji uwzględnić ćwiczenia zarówno ruchowe, jak i muzyczne, teatralne, a nawet proste eksperymenty.
Obrazki i plansze dla wzrokowców
Pomysłów na dostosowanie programu zajęć do zróżnicowanych temperamentów uczniów jest wiele. Dzięki nim proces zdobywania wiedzy nigdy nie stanie się dla dziecka przykrym obowiązkiem, a wręcz przeciwnie — będzie przyjemnie spędzonym czasem. Wzrokowcy bardzo dobrze przyswajają nową wiedzę, gdy do jej poznania użyjemy różnego rodzaju plansz tematycznych lub obrazków.
W ten sposób niemal od razu łączą znaczenie danego słowa czy pojęcia z jego wizualizacją. W nauce pomagają im również malowanki, kolorowe bajki oraz komiksy.
Nauka przy piosenkach
W przypadku nauki słuchowców dobrze sprawdza się puszczanie im piosenek, z których dzieci wychwytują nowe wyrazy, zdania i całe historie, opowiedziane przy pomocy dźwięków. Dobra pamięć słuchowa pozwala maluchom bez większych trudności nauczyć się nawet całych melodii. Kinestetycy wymagają natomiast rożnych aktywności opartych na ćwiczeniach ruchowych.
Dobrym pomysłem mogą być w tym przypadku zajęcia teatralne, które angażują uczniów w naukę poprzez odgrywanie wielu ciekawych ról. Dzieci kinestetyczne najlepiej czują się będąc w ciągłym ruchu oraz uczestnicząc w rożnych czynnościach. Jeśli program zajęć im na to nie pozwala, odczuwają znudzenie i niechętnie biorą udział w innych zadaniach.
Dostosowanie metod nauczania do temperamentu dziecka pozwoli mu nie tylko na szybkie zdobycie umiejętności z danej dziedziny, ale także całej wiedzy o otaczającym go świecie.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.