Opublikowany przez:
Redakcja
2025-08-18 11:48:59
Autor zdjęcia/źródło: freepik
Choć trudności w nauce mogą wystąpić na każdym etapie edukacji, to właśnie te pojawiające się na samym początku szkolnej drogi mogą najbardziej rzutować na kolejne lata. Problemy dziecka mogą wynikać z różnych przyczyn, zarówno ze strony samego ucznia (np. wady wzroku, słuchu, niższy iloraz inteligencji), jak i ze środowiska, w którym dorasta (zaniedbania dydaktyczne, brak wsparcia w domu). Takie kłopoty określane są mianem trudności niespecyficznych. W tym artykule skupimy się jednak na trudnościach specyficznych, czyli takich, które pojawiają się mimo prawidłowego rozwoju intelektualnego dziecka i braku zewnętrznych czynników, które mogłyby tłumaczyć problemy edukacyjne.
Specyficzne trudności edukacyjne ujawniają się już w pierwszych latach szkoły podstawowej. Dlatego uważna obserwacja oraz dobry kontakt z nauczycielami zwiększają szanse na szybką reakcję i podjęcie działań, które pomogą zminimalizować ich skutki.
Objawów może być wiele, ale najczęściej są to:
wolniejsze tempo czytania, gubienie się w tekście,
mylenie podobnych liter lub cyfr (np. b–d, m–n, t–ł, 6–9),
niechęć do czytania i pisania, marudzenie przy odrabianiu lekcji,
liczne błędy ortograficzne mimo znajomości zasad,
kłopoty z organizacją – zapominanie o zadaniach domowych, gubienie zeszytów i przyborów,
trudności z koncentracją i skupieniem uwagi,
problem z zapamiętywaniem wierszyków, piosenek czy tabliczki mnożenia.
Pojedyncze sytuacje tego typu nie muszą od razu oznaczać specyficznych trudności edukacyjnych. Jeśli jednak objawy się powtarzają, utrzymują przez dłuższy czas i wyraźnie wpływają na wyniki w nauce, należy potraktować je jako sygnał ostrzegawczy.
Wyróżnia się cztery rodzaje specyficznych trudności edukacyjnych:
Dysleksja rozwojowa. To trudności, które można zauważyć już na wczesnym etapie edukacji. Dziecko czyta wolniej, gubi się w tekście, przestawia sylaby lub wyrazy, myli litery. Podczas pisania popełnia błędy.
Dysgrafia. To problemy z estetyką i techniką pisma. Litery są niekształtne, niewyraźne, różnej wielkości. Dziecko nie lubi pisać, męczy się przy tym i unika zadań pisemnych.
Dysortografia. Pomimo znajomości zasad ortograficznych dziecko popełnia liczne błędy. Choć potrafi opisać reguły, w czasie pisania nadal myli się i zapisuje wyrazy niepoprawnie.
Dyskalkulia. To inaczej „dysleksja matematyczna”. Dziecko ma trudności w liczeniu, rozpoznawaniu symboli matematycznych, uczeniu się tabliczki mnożenia czy rozwiązywaniu zadań tekstowych.
Gdy rodzic dostrzeże u dziecka powtarzające się trudności w nauce, najważniejsze jest, aby nie bagatelizował sygnałów. To właściwy czas by:
obserwować dziecko – sprawdzić, jakie problemy pojawiają się najczęściej i w jakich sytuacjach,
prozmawiać z nauczycielami – to oni często pierwsi zauważają, że uczeń może mieć pewne trudności w nauce,
skontaktować się z poradnią psychologiczno-pedagogiczną – specjaliści w poradni przeprowadzą diagnozę i wydadzą opinię, dzięki której szkoła będzie mogła dostosować się do specyficznych potrzeb dziecka,
ćwiczyć w domu – krótkie, regularne zadania, proste ćwiczenia najlepiej z elementami zabawy będą bardziej skuteczne i niż żmudne wypełnianie długich kart pracy,
motywować – chwalić dziecko za wysiłek i starania.
Szybka reakcja rodziców i wdrożenie odpowiednich działań mogą sprawić, że trudności w nauce nie przerodzą się w poważniejsze problemy edukacyjne. Wczesna diagnoza, współpraca na linii rodzic–nauczyciel oraz wsparcie specjalistów pozwolą dziecku odzyskać pewność siebie i radzić sobie w szkole na miarę swoich możliwości.
Dzieci są różne, każde ma swoje indywidualne tempo rozwoju, własne talenty i możliwości. Dlatego tak ważne jest, by nie porównywać ich z rówieśnikami, ale otaczać zrozumieniem, opieką i cierpliwością. Nauka nie powinna być powodem do stresu czy źródłem niskiej samooceny, lecz drogą do odkrywania mocnych stron dziecka.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.
Nie masz jeszcze konta na familie.pl?
Załóż je już teraz!