Opublikowany przez: ULA 2009-03-24 12:52:58
Modele telefonów, które obecnie są dostępne na rynku, daleko wykraczają poza funkcje zwykłego telefonu – kolorowe tapety, polifoniczne dzwonki z największymi hitami oraz najwyższej jakości zdjęcia są już teraz standardem. Co ważne – mogą one nie tylko dostarczać rozrywki, ale również pomagać dziecku chłonąć rzeczywistość - motylek spotkany na spacerze, może stać się nową tapetą, a zdjęcia mamy i taty zawsze są w zasięgu ręki. Dla dzieci wychowanych w mobilnym świecie, nowości technologiczne i skomplikowane funkcje telefonów nie są żadną zagadką. Często znają się na telefonach dużo lepiej niż ich rodzice. Jednak jak się okazuje dzieciom brakuje podstawowych zasad rozsądnego i kulturalnego korzystania z telefonu komórkowego, a o których wpojenie powinni zatroszczyć się dorośli.
- Przeprowadzone przez nas badania pokazują spore różnice w wiedzy rodziców i dzieci na temat użytkowania telefonów oraz konsekwencji jakie z tego płyną - mówi Dorota Fronczek, przedstawiciel firmy CenterNet S.A., organizatora akcji Moja Pierwsza Komórka – To, co nam, dorosłym, wydaje się oczywiste, w oczach dziecka wygląda zupełnie inaczej. Świadomość tych różnic z pewnością pomoże rodzicom uczyć podopiecznych bezpiecznego korzystania z telefonu komórkowego.
Jednak edukowanie w tym zakresie to nie tylko obowiązek rodziców, ale również nauczycieli. Dlatego z pomocą powinny przyjść placówki oświatowe i doświadczeni pedagodzy, którzy najlepiej wiedzą w jaki sposób rozmawiać z kilkulatkami o tak „dorosłych” zjawiskach jak przemoc w Internecie, czyli również w telefonach komórkowych, czy też o sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia. Taki trend powoli możemy zaobserwować – w coraz większej liczbie szkół. Na lekcjach wychowawczych, dodaje się zajęcia z zakresu kultury i bezpieczeństwa użytkowania telefonu komórkowego odbywające się w formie zabawy m.in. poprzez rozwiązywanie krzyżówek, gier i interaktywnych pogadanek.
Kupić dziecku telefon jest bardzo łatwo, trudniej natomiast nauczyć posługiwania się nim. Umiejętność pisania sms-ów to nie wszystko. Dlatego od podejścia dorosłych zarówno w domu, jak i w szkole zależy czy dzieci staną się świadomymi użytkownikami telefonów i będą z nich korzystać w sposób bezpieczny, przede wszystkim dla siebie.
Czy wiesz, że?
- telefony komórkowe w Polsce posiada aż 34% dzieci w wieku 7-14 lat. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat liczba młodych posiadaczy komórek zwiększyła się o 10%.
- zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej - szkołom nie wolno wydawać zakazu przynoszenia, czy też używania telefonów komórkowych. Placówki mają jednak prawo do określenia warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły.
Badanie Instytutu Millward Brown SMG/KRC oraz CenterNet z grudnia 2008 roku, jest pierwszym tego typu publikowanym w Polsce.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Sonia 2013.06.04 14:30
Gdy dziecko jedzie na wycieczkę, bądź wychodzi gdzieś, wtedy my, rodzice jesteśmy spokojniejsi, wiedząc, że dziecko w każdej chwili możemy mieć kontakt z dzieckiem...
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.