Akcja Szpitale Przyjazne Rodzinie uruchomiona przez Portal FAMILIE.pl trwa. Użytkownicy wskazują placówki, które szczególnie są otwarte na rodziny.
W zestawieniu placówek przyjaznych rodzinie znalazł się Szpital Dziecięcy „Polanki” w Gdańsku. Co dla szpitala oznacza bycie w tym rankingu FAMILIE.pl? Rozmawiamy o tym ze specjalistą ds. marketingu tejże placówki – Elżbietą Benedysiuk.
Marcin Osiak: Czy takie rankingi, jak ten w portalu Familie.pl, są potrzebne?
Elżbieta Benedysiuk: Zdecydowanie tak. Rankingi potrzebne są zarówno placówkom jak i pacjentom. Placówkom, ponieważ prezentują Szpital w kontekście innych Szpitali jak np. „Ranking Bezpieczny Szpital”, który prowadzony jest w oparciu o konkretne kryteria, związane z bezpieczeństwem i jakością świadczonych usług. Rankingi tego typu jak
w Państwa portalu Familie.pl są również bardzo ważne dla Szpitala, ponieważ jest to ocena konkretnego pacjenta, który bezpośrednio doświadczył opieki medycznej. Są to opinie subiektywne, które kształtują się w czasie pobytu pacjenta w oddziale i związane są z wieloma czynnikami, jak chociażby pierwszy kontakt, zrozumiała informacja, wygląd pomieszczeń itp. To bardzo ważne informacje dla każdej placówki opieki zdrowotnej. Dzięki nim możemy rozpoznawać oczekiwania pacjentów, a co za tym idzie, wychodzić im na przeciw. Misją Szpitala Dziecięcego Polanki jest „Zdrowie Dziecka, Radość Rodziców, Nasz Cel”. Jednym z naszych działań, które prowadzimy, aby w pełni móc realizować naszą misję, jest systematyczne prowadzenie badań satysfakcji pacjenta. Celem tego badania jest właśnie poznanie opinii naszych pacjentów. Tu chciałabym zachęcić pacjentów do udziału w tego typu badaniach, gdyż są nieocenionym źródłem informacji w drodze do budowania wizerunku Szpitala Przyjaznego Dziecku i Rodzinie.
MO: Co pacjent może zyskać widząc, że szpital znajduje się w jakimś rankingu / zestawieniu?
EB: Przede wszystkim informację o jakości opieki świadczonej w danym szpitalu. Człowiekowi, który staje w obliczu choroby, towarzyszą negatywne emocje: lęk, niepokój, brak poczucia bezpieczeństwa, w szczególności, gdy pacjentem jest dziecko. Wówczas każdy z nas poszukuje informacji, opinii innych ludzi, o placówkach, które zapewniają najlepszą opiekę medyczną i polecają konkretne placówki, którym można powierzyć los najbliższych. Pozytywne opinie wyrażane przez innych pacjentów w jakiś sposób budują zaufanie pacjenta, jeszcze przed bezpośrednim kontaktem z placówką. I tu bardzo ważną rolą Szpitala jest utrzymanie i umocnienie tego zaufania. Zaletą takich rankingów jest również to, że pacjent ma duże poczucie anonimowości wydając opinię o Szpitalu, co powoduje, że jest bardziej skłonny do ich wydawania.
MO: Co w takim razie zyskuje placówka w takim rankingu?
EB: Przede wszystkim informację o wizerunku Szpitala, jak nas postrzegają pacjenci, czy spełniamy ich oczekiwania. Ważne są pozytywne opinie pacjentów, gdyż podnoszą jego prestiż, pozycję na rynku usług, ale też bardzo ważne są opinie negatywne, których nie można lekceważyć, gdyż rozchodzą się jak echo.
MO: A co można zrobić, aby jak najwięcej placówek było właśnie Szpitalami Przyjaznymi Rodzinie?
EB: Przede wszystkim pamiętać, że pacjent jest podmiotem opieki, partnerem w działaniu, posiadający swoje prawa jako człowiek i jako pacjent. Musimy mieć świadomość, że nasz pacjent bez względu na wiek, to nie element statystyki, lecz człowiek, który tak jak my czuje, przeżywa, boi się. My jesteśmy profesjonalistami świadcząc opiekę medyczną, człowiek chory przychodzący do szpitala znajduje się w nowej nieznanej dla siebie roli. Od nas potrzebuje zrozumienia, jasnej informacji, wsparcia i opieki a my jako profesjonaliści powinniśmy starać się zrealizować te potrzeby.
rozmawiał:
Marcin Osiak
m.osiak@familie.pl