Opublikowany przez: Kasia P. 2014-03-26 14:41:37
Zestaw zadań egzaminacyjnych, jaki pojawi się podczas sprawdzianu szóstoklasisty z języków obcych, podzielony został na cztery segmenty. Weryfikowane będzie rozumienie tekstów pisanych (30% udziału w wyniku ogólnym), znajomość funkcji (20%) oraz środków językowych (15%), a także stanowiąca 35% wartości oceny sumarycznej, umiejętność słuchania. Jak wynika z analizy poziomu umiejętności uczniów szkół gimnazjalnych, to właśnie w tej części egzaminu zdarzało im się popełniać dużo błędów, wynikających ze źle zrozumianego kontekstu. O ile w zadaniach ocenionych jako łatwe, pozytywnych odpowiedzi udzielało średnio 70% uczniów, o tyle pytaniom umiarkowanie trudnym podołało już tylko około 50% z nich. Wynika to przede wszystkim z pojawiających się w wypowiedziach fraz, sugerujących kilka odpowiedzi lub pytań formułowanych przy pomocy różnych czasów. Chociaż zadania ze sprawdzianu szóstoklasistów będą oczywiście łatwiejsze od tych z egzaminu gimnazjalnego, element rozumienia ze słuchu może stanowić problem także dla dwunastolatków. Co świadczy o jego trudności?
17 minut najwyższej koncentracji
Podstawę trwającej 17 minut części sprawdzającej umiejętność rozumienia ze słuchania, stanowić będą krótkie teksty adaptowane oraz polecenia do zadań. Wytyczne dotyczące przeprowadzenia egzaminu zakładają czytanie fragmentów przez tzw. native speakerów, czyli rodzimych użytkowników danego języka. – Dzieci przyzwyczajone przez nauczycieli do polskiego akcentu, w stresującej sytuacji mogą mieć trudności ze zrozumieniem wypowiedzi Brytyjczyka czy Amerykanina – tłumaczy Agnieszka Godlewska-Wawrzyniak, ekspert Helen Doron English. – Przygotowując dziecko do sprawdzianu, powinniśmy zapewnić mu dostęp do materiałów obcojęzycznych. Przydatne będą zarówno pomoce dydaktyczne przeznaczone do nauki języków obcych, jak i zagraniczne filmy, seriale, nagrania muzyczne lub internetowe radio – dodaje.
Dość kłopotliwym aspektem może okazać się również długość trwania tej części testu. Utrzymanie najwyższej koncentracji przy rozwiązywaniu każdego z kilkunastu zaplanowanych zadań jest dla dwunastolatka nie lada wyzwaniem. Eksperci Centralnej Komisji Egzaminacyjnej zdecydowali jednak, by urozmaicić formę sprawdzianu, umieszczając w nim zadania typu prawda-fałsz, wybór wielokrotny i dobieranie do siebie elementów. Dodatkowe ułatwienie stanowić mają także materiały ikonograficzne, na podstawie których uczniowie będą udzielać odpowiedzi.
Wykorzystaj naturalne predyspozycje
Aby przygotować dzieci do sprawdzianu słuchania ze zrozumieniem, dobrze wcześnie zacząć oswajać je z językiem obcym. Słuch fonematyczny, czyli umiejętność rozpoznawania dźwięków mowy ludzkiej, wykształca się na etapie wczesnego dzieciństwa pod wpływem dostarczanych bodźców. Różnicowanie poszczególnych głosek, rozpoznawanie poprawnej wymowy, a co za tym idzie – całkowite ukształtowanie słuchu fonematycznego następuje pomiędzy szóstym a siódmym rokiem życia. Prawidłowo rozwinięty wpływa na dobrą wymowę dziecka czy zauważanie różnic pomiędzy podobnie brzmiącymi wyrazami. Stanowi również podstawę do wypracowania innych sprawności językowych. – Pomimo tak wczesnego kształtowania zmysłu, aby mówić o dobrze rozwiniętej umiejętności rozumienia ze słuchu, konieczne jest ciągłe oswajanie się z różnego typu wymową, intonacją, akcentem lub rytmem wypowiedzi, charakterystyczną dla anglojęzycznych narodowości – tłumaczy Agnieszka Godlewska-Wawrzyniak z Helen Doron English. – Ważne, aby zwrócić uwagę nie tyle na wyłapywanie pojedynczych informacji, ale zrozumienie całego kontekstu wypowiedzi. Warto również łączyć ćwiczenia słuchowe z zadaniami rozwijającymi inne sprawności. Posłużą do tego dyskusje czy opisywanie nagranego materiałów w formie opowiadania – dodaje.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.