Serwisy społecznościowe, które służą rozwojowi kariery zawodowej mogą okazać się niezastąpione podczas poszukiwania atrakcyjnej i dobrze płatnej posady. Przyglądamy się im bliżej i sprawdzamy, który jest najpopularniejszy w Polsce.
Serwisy społecznościowe przeznaczone dla biznesmenów i
profesjonalistów, zwane też skrótowo serwisami kariery, spełniają trzy główne cele: ułatwiają znalezienie atrakcyjnej pracy, umożliwiają nawiązanie nowych kontaktów z ludźmi z danej branży oraz pomagają pozyskać nowych klientów lub wykonawców.
Dawniej ich użytkownikami byli głównie informatycy: administratorzy sieci, webmasterzy, programiści. Obecnie korzystają z nich coraz chętniej i częściej inne grupy zawodowe, niekoniecznie związane z komputerami i Internetem, choć przewaga "komputerowców" wciąż daje się zauważyć. Szeroko reprezentowane są duże korporacje, a byli i obecni pracownicy wielu z nich zrzeszają się w dedykowanych grupach tematycznych. Przystąpienie do takiej grupy lub utworzenie nowej i spopularyzowanie jej z pewnością zwiększa szanse na zdobycie upragnionej posady.
Zaprezentuj się
Serwisy wspomagające rozwój kariery podstawowe funkcje Każdy serwis wspomagający rozwój kariery daje możliwość utworzenia profilu, w którym możesz pochwalić się swoimi osiągnięciami zawodowymi, zdobytym wykształceniem, zainteresowaniami i
umiejętnościami dodatkowymi. Tworzysz w ten sposób swoje sieciowe CV, które powinieneś opracować ze szczególną starannością, ponieważ stanowi twój główny atut w ewentualnych rozmowach z przyszłymi pracodawcami.
Drugim, nie mniej ważnym elementem są kontakty. Świadczy o tobie zarówno ich ilość, jak i jakość. Wiadomo: będziesz lepszym nabytkiem dla jakiejkolwiek firmy, jeśli wśród twoich znajomych znajdzie się kilku dyrektorów generalnych niż jeśli znasz tylko osoby zajmujące mało eksponowane stanowiska.
Kontakty możesz łatwo importować z programów pocztowych, generując plik w formacie CSV, TXT lub VCF, oraz z popularnych serwerów poczty - jeśli nie bezpośrednio, poprzez podanie loginu i hasła, to także przy użyciu jednego ze wspomnianych plików. Poza tym możesz zdobywać nowe kontakty w
ramach danego serwisu, przyjmując zaproszenia od jego dotychczasowych użytkowników.
Oprócz profilu, kontaktów i grup tematycznych każdy serwis kariery na swój sposób przyciąga użytkowników, oferując im różne dodatkowe funkcje, na przykład blogi, terminarze pozwalające na organizację spotkań czy personalizowane oferty pracy. Dla wielu użytkowników uczestniczenie w społecznościach profesjonalistów ma też inny wymiar: mogą zadawać nawet najtrudniejsze pytania i zwykle otrzymują na nie odpowiedzi od ekspertów z danej dziedziny.
W Polsce istnieją trzy liczące się serwisy wspomagające rozwój kariery zawodowej: GoldenLine, Profeo i Biznes.net. Wielu Polaków korzysta także z amerykańskiego LinkedIn, który jest największym tego typu serwisem na świecie. Obecnie skupia on przede wszystkim społeczność anglojęzyczną, ale stale rozwija się, co objawia się m.in. udostępnianiem kolejnych wersji językowych (jest już niemiecka, francuska i hiszpańska). Prawdopodobnie więc doczekamy się w końcu wersji polskiej.
GoldenLine
GoldenLine to najpopularniejszy w Polsce serwis wspomagający rozwój kariery. Najpopularniejszy serwis kariery w Polsce. Według badania Megapanel w czerwcu br. GoldenLine odwiedziło niemal 1,2 mln użytkowników, którzy wygenerowali prawie 43 mln odsłon.
Kluczową częścią serwisu są profile użytkowników. W twoim profilu mogą pojawić się takie informacje, jak: miejsce zamieszkania, pełnione funkcje zawodowe (obecnie i dawniej), doświadczenie zawodowe, wykształcenie, znajomość języków, hobby i inne dodatkowe dane.
Ważny element stanowią oferty pracy. Nie są one pobierane automatycznie z serwisów ogłoszeniowych, lecz dodawane indywidualnie przez pracodawców. Wpływa to pozytywnie na ich jakość, za to ilościowo nie jest najlepiej. W niektórych branżach można znaleźć jedynie po kilka propozycji zatrudnienia. Pracodawcy posiadają w serwisie własne profile z informacjami o firmach, a dostosowane do twojego profilu oferty pracy są wyświetlane na stronie głównej.
Dużą popularnością cieszą się grupy i prowadzone w ich ramach dyskusje. Grupa to rodzaj forum dyskusyjnego. Do niektórych mogą dołączyć wszyscy chętni, inne wymagają zatwierdzenia przez moderatora. Istnieją zarówno grupy, w których mówi się wyłącznie o poważnych, profesjonalnych sprawach (np. "Reklama, marketing, marka", "Dziennikarstwo internetowe"), jak i poświęcone luźniejszym tematom (np. "Zołzy", "Wegetarianie", "Uwodzicielki"). Grupy pozwalają nie tylko wymieniać się wiedzą i doświadczeniem, ale dają też możliwość kreowania wizerunku i szansę na poznanie nowych osób reprezentujących tę samą branżę.
Bardzo przydatna jest możliwość śledzenia aktywności znajomych. Panel "Co nowego?" to kluczowy element strony głównej widocznej po zalogowaniu się w GoldenLine. Dzięki niemu dowiadujesz się o zmianie doświadczenia zawodowego znajomych, nowych tematach założonych przez nich w grupach, spotkaniach, w których uczestniczą oraz cytowaniach twoich postów. Taka forma informowania o aktualnych wydarzeniach sprawia, że serwis jest dynamiczny i skłania użytkowników do częstszych odwiedzin.
GoldenLine ułatwia również organizację spotkań. Aktualnie w dziale "Spotkania" znajdują się informacje o niemal 900 rozmaitych wydarzeniach. Każde z nich ma własną stronę z opisem, listą uczestników, miejscem na dyskusję i ewentualne zdjęcia. Wystarczy kliknąć "Wybieram się!", aby dołączyć do spotkania, stać się widocznym dla innych uczestników i poinformować o tym znajomych. Wśród spotkań znajdują się darmowe konferencje, płatne szkolenia oraz wydarzenia kulturalne. Spotkania są posegregowane względem miast, w których się odbywają.
Katarzyna Rafalska, Resource Specialist, Alexander Mann Solutions |
Katarzyna Rafalska Zajmując się rekrutacją pracowników na stanowiska specjalistyczne i kierownicze do różnych działów firmy klienta zauważyłam, że im bardziej specjalistyczne jest stanowisko, wymagające określonego doświadczenia, kwalifikacji czy znajomości branży, tym trudniej znaleźć idealnego kandydata. W takiej sytuacji tradycyjne metody rekrutacji, jak ogłoszenia czy przeszukiwanie baz danych, zawodzą, dlatego trzeba odwołać się do innych źródeł. I tutaj bardzo pomocne są zawodowe serwisy społecznościowe.
Kandydaci z różnych względów nie zawsze aktywnie poszukują pracy, dlatego nie reagują na ogłoszenia o pracy czy też nie rejestrują się w standardowych serwisach z ofertami pracy. Natomiast dużo chętniej rejestrują się na stronach GoldenLine, LinkedIn itp. Takie serwisy umożliwiają otrzymanie ciekawej oferty pracy, odpowiadającej profilowi zawodowemu niemal bez żadnego wysiłku, a dodatkowo pozwalają wymienić informacje branżowe czy nawiązać kontakty biznesowe.
Tak jak każde narzędzie pozyskiwania kandydatów, serwisy kariery mają swoje wady - często długo trzeba czekać na odpowiedź kandydata lub okazuje się, że profil nie był aktualny. Jednak na pewno są przydatnym narzędziem. |
za pcworld.pl