Opublikowany przez: Familiepl 2022-02-14 09:12:42
Autor zdjęcia/źródło: Photo by Surface on Unsplash
Dorośli doskonale wiedzą, że samoregulacja często jest kluczem do sukcesu, a także pomaga zachować równowagę w różnych sytuacjach społecznych. Okazuje się jednak, że zasad skutecznej samoregulacji mogą się uczyć nawet małe dzieci. Dzięki tej umiejętności łatwiej zapanują nad emocjami w niesprzyjających dla niego sytuacjach.
Umiejętność samoregulacji pomoże dziecku zarządzać swoimi emocjami i zachowaniem w różnych sytuacjach. Brzmi to bardzo dorośle, ale czy dziecku nie będzie łatwiej, jeśli na przykład grając w grę planszową, zamiast znów wpaść w histerię, będzie potrafiło inaczej wyrazić zawód i frustrację? Zdecydowanie. Dlatego warto już nawet małe dzieci uczyć, jak mogą reagować na różne sytuacje, jakie je spotykają. Panowanie nad swoimi emocjami pomoże dzieciom także w przyszłości uniknąć niemiłych sytuacji np. w szkole, czy w środowisku rówieśniczym.
Przede wszystkim rozmawiaj z dzieckiem i wyjaśnij, że nasze zachowanie i to, jak reagujemy na jakąś sytuację zależy wyłącznie od nas. Niech to nie będzie jednorazowa rozmowa. Dzieci często próbują bronić swojego zachowanie, co jest zupełnie normalne, zrzucając winę za sytuację na inna osobę – np. kolegę, który je sprowokował lub młodszą siostrę, która zabrała zabawkę. Ważne, aby rozmawiać z dzieckiem używając terminów, które będą dla niego w pełni zrozumiałe. Możesz tez spróbować dziecko pozytywnie nagradzać, gdy wybierze właściwe zachowanie zamiast standardowej reakcji. Możesz na przykład zaproponować – jeśli dziś nie uderzysz brata gdy Ci cos zabierze, tylko przyjdziesz z tym do mnie, po południu możemy pójść na lody.
Gdy nasz umysł chce osiągnąć jakiś cel, skupiamy się na tym i nasze zachowanie zaczyna się ukierunkowywać na osiągnięcie tego. Dlatego warto pomóc dziecku wyznaczać cele, na których mu zależy. U starszych dzieci może być to osiągnięcie lepszej oceny ze sprawdzianu, a wtedy dziecko zamiast codziennej zabawy po lekcjach może np. poświęcić pół godziny więcej na naukę. Gratyfikacja w postaci dobrego stopnia pokaże mu, że warto zmieniać swoje zachowanie i przyzwyczajenia.
Kluczową kwestią do reagowania na własne zachowanie jest możliwość wyboru. Dzieci, za które decydują rodzice, lub takie, których nikt nie pyta o zdanie, stają się bardziej bierne i maja mniejsza zdolność samoregulacji. Dlatego ważne jest, aby dziecko uczyło się, że ma wybór i to ono podejmuje niektóre decyzje. W ten sposób dzieci uczą się także planować i podejmować decyzje. Wybór zawsze dostosuj do wieku dziecku. Przedszkolaka możesz na przykład poprosić o wybranie butów do przedszkola (z dwóch par, które mu pokażesz), starsze dziecko niech dokonuje wiekszych wyborów – np. filmu, który obejrzycie w kinie.
Dzieci uczą się przez obserwację i naśladownictwo. Zarówno nas dorosłych, jak i swoich rówieśników. Ich reakcje na zachowanie dziecka np. przeszkadzanie w zabawie lub nieprzestrzeganie jej reguł, mogą malucha skutecznie nauczyć eliminowania wybuchowych zachowań, aby stać się częścią wybranej grupy. Podobnie jest z rodzicami, którzy są zwykle pierwszym wzorem dla dziecka. Dlatego następnym razem zastanów się, jak reagujesz w sytuacji stresowej, czy frustracji. Jeśli obserwuje Cię mały człowiek, jest bowiem duża szansa, że będzie powielał Twoje zachowanie.
Inspiracja: Lifehack.org
CZYTAJ TEŻ:
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.