Opublikowany przez: ULA
Inaczej będziemy postępować w sytuacji przeklinania i/ lub plucia, a inaczej w sytuacji złoszczenia się naszego dziecka, ponieważ o ile należy oduczyć dziecko przeklinania i/ lub plucia to o tyle nie powinniśmy oduczać naszego dziecka wyrażania złości.
W przypadku złości naszego dziecka naszym celem jest nauczanie go wyrażania złości w sposób akceptowana dla nas i innych.
Po pierwsze należy pamiętać, iż dzieci uczą się poprzez modelowanie, czyli powtarzają to, co zobaczą u dorosłych. Jeżeli nie chcemy, żeby nasze dziecko przeklinało, to powinniśmy wyeliminować z naszej mowy wszelkie wulgaryzmy. Oczywiście zdarzają się również sytuacje, kiedy dziecko usłyszy wulgaryzm na podwórku i zaczyna go powtarzać.
Przy pierwszej próbie należy wytłumaczyć dziecku, w sposób dostosowany do jego wieku, że tych wyrazów nie używamy, ponieważ mogą kogoś obrazić, sprawić mu przykrość. Zachowujemy spokój, mówimy rzeczowo i pokazujemy dziecku, że nie robi to na nas żadnego wrażenia, gdyż nie jest to sposób na zwrócenie naszej uwagi.
Dziecko bardzo szybko wyczuwa, czym może zwrócić naszą uwagę, która jest dla niego czynnikiem nagradzającym. Pewnie kilka razy jeszcze powtórzy niepożądane zachowanie, żeby nas sprawdzić, czy naprawdę nie robi to na nas wrażenia. Wtedy najlepiej zignorować te słowa, jeśli są one nastawione na zwrócenie naszej uwagi. Przy tym warto poprzez pochwałę wzmacniacz pożądane zachowania dziecka, dając tym samym informację, ze nasza uwaga jest wtedy, kiedy nasza pociecha zachowuje się w sposób zgodny z zasadami.
W przypadku starszych dzieci, jeśli ignorowanie nie pomaga należy umówić się z nim na konsekwencje. Pamiętając jednocześnie, iż konsekwencja jest znana dziecku i dorosłem zanim negatywne zachowanie się pojawi.
Algorytm wyboru konsekwencji czy ignorowania zależy od intencji naszego dziecka, jeśli zachowanie niepożądane nastawione jest na pozyskania uwagi dorosłego to zbieramy uwagę poprzez ignorowanie zachowania. Jeśli zachowanie powodowane jest chęcią osiągnięcia innych korzyści to wyciągamy konsekwencję regulaminową, czyli wcześniej ustaloną.
Koniecznie należy pamiętać o nagradzaniu dziecka za wszelkie zachowania pożądane, ponieważ reguły w/w działają tak samo do zachowań pożądanych. Zignorowanie zachowania zgodnego z zasadami skutkuje jego wygaśnięciem.
W przypadku złoszczenia się naszego dziecka należy wprowadzić w domu Kodeks Złości, w których ustalamy, że złość jest OK. oraz co mogę zrobić, jeśli jestem zły a na co rodzicie się nie zgadzają i jaka będzie konsekwencja w momencie zachowań nieakceptowanych przez rodziców. W momencie wybuchy złości przypominamy o zasadach, jeśli dziecko koryguje swoje zachowanie to je CHWALIMY, jeśli nie to wyciągamy konsekwencje regulaminową.
Pod żadnym pozorem nie możemy ulec dziecku pod wpływem jego złości mającej na celu wymuszenie czegoś od nas, ponieważ zachowanie to wzmocnimy i będzie ono eskalowane przez dziecko. W momencie napadu złości, kiedy dziecko nie skorygowało swojego zachowania, zabieramy swoją uwagę w postaci ignorowania jego zachowania.
W przypadku nawyków warto pamiętać, iż zachowanie wzmocnione przez rodzica będzie się pojawiało częściej niezależnie od tego czy jest pożądane z naszego punktu widzenia czy nie.
Opracowanie:
Ekspert Anna Olędzka-Bukowska, Przedszkole Żyrafa
Polsko-Angielskie Przedszkole Muzyczne.
złoszczenie się |
|
57,1% |
plucie |
|
8,6% |
przeklinanie |
|
14,3% |
inny |
|
12,9% |
żaden |
|
7,1% |
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.