Opublikowany przez: Monika C. 2021-01-27 17:20:11
Autor zdjęcia/źródło: Photo by Ivan Aleksic on Unsplash
Problemy psychiczne polskich uczniów nie zaczęły się w czasie pandemii. Były już wcześniej. Teraz przybrały na sile i zataczają coraz szersze kręgi. Dodatkowy, negatywny wpływ na kondycję polskich uczniów wywarł lockdown spowodowany COVID-19. Co powoduje kryzys psychiczny dzieci i młodzieży w Polsce i jaką rolę odgrywa tu szkoła? Czy jest miejscem, w którym dzieci znajdują pomoc? W odpowiedzi na te i wiele innych pytań powstał RAPORT “Rozmawiaj z klasą”, opublikowany przez Fundację “Szkoła z klasą”. Wnioski są alarmujące.
Autorzy raportu zwracają uwagę na to, że problem zdrowia psychicznego polskich dzieci był lekceważony przez wiele lat. Pandemia, domowa izolacja i zdalne nauczanie sprawiły, że dramatyczna sytuacja uległa pogorszeniu. Odnotowano wzrost depresji, stanów lękowych, zaburzeń odżywiania oraz zachowań autodestrukcyjnych w tym również prób samobójczych. U dziecięcych pacjentów leczonych jeszcze przed pandemią zaobserwowano, zaostrzenie objawów.
Raport na temat zdrowia psychicznego uczniów z perspektywy nauczycieli powstał po to, by zbadać, w jakim kierunku powinna podążać reforma polskiej szkoły, by umiejętnie rozpoznawać kryzysy i na czas na nie reagować. „Chcieliśmy przyjrzeć się, jak nauczycielki i nauczyciele oceniają zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oraz siebie, jako części systemu wspierania młodych” - mówi Marta Puciłowska, wiceprezes Fundacji Szkoła z Klasą i koordynatorka prac nad raportem.
Wzięto pod lupę także prewencję i profilaktykę problemów psychicznych, rolę rodzicw oraz kondycję psychczną nauczycieli i to gdzie moga sie szkolić i zdobywać wiedzę. Wyniki badań nie napawają optymizmem.
Raport “Rozmawiaj z klasą. Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek” powstał na podstawie danych z anonimowej ankiety przeprowadzonej wśród grona nauczycielskiego w całej Polsce, na wszystkich poziomach nauczania (ponad 1,5 tys. odpowiedzi) i wniosków z dwóch spotkań fokusowych z ekspertami. Z Raportu opracowanego przez fundacje wynika, że w opinii nauczycieli uczniowie:
mają niskie poczucie własnej wartości,
Źle odnajdują się w relacjach z rówieśnikami,
Brakuje im zaufania do nauczycieli,
Brakuje im i cierpią z powodu braku zainteresowania rodziców.
Co więcej – szkoła, panujące w niej reguły, natężenie emocji i stresów są wielokrotnie bezpośrednią przyczyną, bądź powodem nasilenia problemów psychicznych uczniów.
„Wyniki badań układają się w szerszą historię: opowieść o szkole, która przestała być miejscem rozwoju, wspólnego dorastania i uczenia się, a zmieniła w szkołę dla szkoły, miejsce realizowania arbitralnej podstawy programowej” - podsumowuje Marta Puciłowska, wiceprezes Fundacji Szkoła z Klasą.
Z raportu wyjawia się smutny obraz współczesnej polskiej szkoły, gdzie nie ma przestrzeni na rozmowę o emocjach, problemach i złożoności otaczającego nas świata, a uczniowie, nauczyciele i rodzice nie czują się wspólnotą, którą łączą serdeczne relacje i wzajemne zaufanie, „a przecież relacje, które uczeń buduje z nauczycielami, kolegami i koleżankami są fundamentem mądrej edukacji” – dodaje Agata Łuczyńska, prezes Fundacji Szkoła z Klasą.
Z przeprowadzonych badań wynika także, że w polskich szkołach zauważalny jest brak profesjonalnej pomocy psychologicznej. Psycholog pracuje zaledwie w 60% placówek szkolnych i to zazwyczaj w niepełnym wymiarze godzin. Najbardziej dotkliwie jest odczuwany brak psychologów w małych placówkach poza duzymi ośrodkami miejskimi.
Badanie jest finansowane w ramach Programu „Fundusz pomocowy dla organizacji pozarządowych oraz inicjatyw obywatelskich 2020”, utworzonego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji.
Źródło:
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.