Opublikowany przez: Mama Tymka 2010-04-20 09:05:15
Przedszkole(żłobek) jest dla dziecka miejscem o niezwykłym znaczeniu. To taka zastępcza mama, której powierzamy nasze małe i bezradne dziecko. To właśnie tam maluch stawia swoje pierwsze kroki na drodze społecznego rozwoju. To bardzo ważne, żebyśmy mieli przekonanie, że oddajemy je w dobre ręce. Dobre przedszkole czy żłobek powinno być miejscem do którego lubi się przychodzić. Nawet bardzo lubi. Jeżeli przed weekendem twój maluch martwi się, że przez następne dwa dni będzie musiał siedzieć w domu, jeżeli często i radośnie opowiada o swojej grupie, jeżeli widzisz, że ośrodek w którym spędza tyle czasu wpływa na niego pozytywnie – masz do czynienia z dobrym przedszkolem lub żłobkiem.
Ale niezależnie od tego jakie jest nasze wewnętrzne odczucie warto co jakiś czas sprawdzać i analizować to co się dzieje z naszym maluchem. Jeżeli dziecko chodzi już do przedszkola lub żłobka, wielu rzeczy możesz dowiedzieć się od niego. Inne można zauważyć samemu. Jeśli dopiero zamierzasz dokonać tego wyboru, po prostu pytaj – dyrektora, wychowawców, a przede wszystkim innych rodziców.
Pomocny może okazać się również poniższy test „jakości” przedszkola czy żłobka. Sprawdź czy wymienione stwierdzenia pasują do miejsca, w którym twoje dziecko spędza lub ma spędzić ponad połowę dnia. Obok każdego z tych zdań postaw znak plus lub minus. Pomoże to popatrzeć na ocenę całościowo. Jeżeli w jakiejś dziedzinie przeważają plusy – nie ma powodu do niepokoju, jeżeli jednak dominują minusy, warto się zastanowić, czy nie porozmawiać z wychowawcami lub z dyrektorem na temat zauważonych przez ciebie niedociągnięć. Lub ewentualnie podjąć decyzję o zmianie ośrodka na inny.
OCENA „JAKOŚCI” PRZEDSZKOLA LUB ŻŁOBKA
1. Czy twoje dziecko ma zapewnioną dobrą opiekę?
Jest tu bezpiecznie.
W razie wypadku czy innej awaryjnej sytuacji wszyscy wiedzą, jak się zachować.
Jest tu miejsce również dla dzieci niepełnosprawnych.
Dzieci mogą odpoczywać w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb (nie ma na przykład z góry określonych godzin leżakowania).
Codziennie jakiś czas dzieci spędzają na świeżym powietrzu.
Jedzenie jest smaczne i ładnie podane.
2. Jaki kontakt mają dzieci ze swoimi wychowawcami?
Widać, że nauczyciele lubią pracować z dziećmi.
Dziecko może zawsze spotkać się ze swoim pierwszym wychowawcą, nawet gdy jest już w innej grupie.
Nauczyciele są dobrymi obserwatorami, dobrze znają dzieci, chcą i potrafią im pomagać.
Wychowawcy mają ze sobą dobry kontakt (np. często spotykają się i omawiają sprawy dotyczące dzieci).
3. Jaką rolę odgrywają w przedszkolu lub żłobku rodzice?
Chętnie biorą udział w uroczystościach organizowanych przez ośrodek, mają dużo pomysłów, służą pomocą.
Pomiędzy rodzicami a wychowawcami jest dobra wymiana informacji: rodzice wiedzą, co się z ich dzieckiem dzieje, a nauczyciele znają sytuację rodzinną dziecka.
W przedszkolu lub żłobku działa reprezentacja rodziców, która wspiera działanie ośrodka.
Wychowawcy lubią rodziców i potrafią z nimi rozmawiać nawet o trudnych problemach.
Atmosfera panująca w ośrodku sprzyja nawiązywaniu kontaktów między rodzicami.
4. Jaki jest kontakt ośrodka z rodziną dziecka?
Dyrekcja i wychowawcy są dostępni w określonych dniach i godzinach.
Nauczyciele znają sytuację materialną i rodzinną dzieci i dostosowują swoje działania do tej sytuacji.
5. Czy wychowawcy są przygotowani do pracy z dziećmi wyjątkowymi?
Wychowawcy wiedzą, jak pomóc dziecku z problemami emocjonalnymi.
Przedszkole lub żłobek w sposób szczególny pracuje z dziećmi utalentowanymi.
6. Czy dzieci mają wystarczająco dużo okazji do zabawy?
Zajęcia są różnorodne, ciekawe i dostosowane do zainteresowań dzieci.
Dzieci często mogą same decydować, w co będą się bawić.
Kiedy dziecko prosi o pomoc (w zabawie, w rozwiązaniu problemu, w rozstrzygnięciu konfliktu), zawsze ją otrzymuje.
Wychowawcy stawiają przed dziećmi wysokie, ale dostosowane do ich możliwości wymagania.
Dzieci uczestniczą w zajęciach z radością i zaangażowaniem. Są aktywne, zadają dużo pytań, zgłaszają swoje uwagi, są samodzielne.
7. Czy pobyt sprzyja rozwojowi twórczemu i poznawczemu?
Jest duży wybór zajęć twórczych.
Dużą wagę przywiązuje się do tradycji (topienie Marzanny, malowanie pisanek itp.).
Dzieci zapoznają się z kulturą różnych regionów Polski.
8. Czy ośrodek sprzyja rozwojowi emocjonalnemu, duchowemu i moralnemu?
Spontaniczność dzieci nie jest tłumiona, dzieci mogą wyrażać wprost swoje uczucia i opinie (o ile nie krzywdzi to kogoś innego).
Dzieci nie ukrywają swoich emocji, mają poczucie bezpieczeństwa.
Wychowawcy potrafią budować w dzieciach wiarę we własne możliwości.
Dzieci są zachęcane do podejmowania prób radzenia sobie z trudnościami. Są śmiałe i dumne ze swoich osiągnięć.
Zasady postępowania są jasne i precyzyjnie określone; dzieci i rodzice znają je. Dzieci rozumieją system kar i nagród. Nigdy nie są odrzucane z powodu swojego zachowania, swojej inności czy problemów, które mają.
W sposób systematyczny dąży się do wzmacniania dobrych i wygaszania niepożądanych zachowań dzieci.
9. Czy pobyt w tym miejscu sprzyja rozwojowi społecznemu?
Są sytuacje, w których dzieci mają wolność wyboru i same podejmują decyzje.
Nauczyciele uczą dzieci, w jaki sposób rozwiązywać konflikty, uczą sztuki negocjacji i kompromisu, nieagresywnego wyrażania potrzeb i emocji.
Dzieci próbują samodzielnie rozwiązywać spory między sobą.
Przedszkole lub żłobek uczy pracy zespołowej i współpracy w zabawie.
Dzieci mają pewne obowiązki i wykonują prace na rzecz własnej grupy.
Dzieci znają swoje prawa.
Dzieci lubią to miejsce i czują się jego ważną częścią.
10. Czy ośrodek wyróżnia się czymś szczególnym?
Przedszkole lub żłobek ma swoje święta, kultywuje własną tradycję.
W organizowanych imprezach mogą brać udział rodzice oraz inni członkowie rodzin dzieci
Skleciła: mama Tymka (Kaśka K.) na podstawie www.edziecko.pl
SPRAWDŹ W NASZYM RANKINGU, KTÓRE PRZEDSZKOLE W TWOJEJ OKOLICY JEST NAJLEPSZE
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
matalka 2015.07.30 19:54
początkowo pomysł ze żłobkiem mi się nie za bardzo podobal ale mąż mnie ostatecznie przekonal i teraz nie żałuję, bo wróciłam do pracy i mało tego - dostałam niedawno awans! a żlobek wybraliśmy niedaleko domu, czynny dlużej więc spokojnie mogę dziecko odebrać po pracy. w Puchatku jest też bardzo dobre jedzenie, corka często chce żebym jej w domu przygotowała coś co miała na obiad w żłobku np.
matalka 2015.07.30 19:53
początkowo pomysł ze żłobkiem mi się nie za bardzo podobal ale mąż mnie ostatecznie przekonal i teraz nie żałuję, bo wróciłam do pracy i mało tego - dostałam niedawno awans! a żlobek wybraliśmy niedaleko domu, czynny dlużej więc spokojnie mogę dziecko odebrać po pracy. w Puchatku jest też bardzo dobre jedzenie, corka często chce żebym jej w domu przygotowała coś co miała na obiad w żłobku np.
olikara 2011.05.21 17:38
Chętnie oddałabym moje dziewczyny do żłobka,ale niestety nie dostały się,do przedszkola w tym roku również, a prywatne na dwie dziewczynki-spory koszt dla rodziców..ale nie będzie wyjścia.Uważam,że dzieci powinny być posyłane do żłobków...tylko gdzie??
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.