Opublikowany przez: Kasia P. Źródło artykułu: http://www.strefapsyche.swps.pl/ 2014-03-11 09:42:36
Praca, to tylko część twojego życia. Niezależnie, jak bardzo lubisz swoją pracę pamiętaj, że nie zastąpi ci ona rodziny i przyjaciół. Jeśli więc zauważasz, że twoje myśli ciągle krążą wokół spraw zawodowych, domownicy narzekają na twoją ciągłą nieobecność zwolnij! Zadbaj o to, by twoi bliscy wiedzieli, że są dla ciebie ważni - także gdy jesteś w pracy. Od czasu do czasu wyślij do nich wiadomość "z uśmiechem". Znajdź czas na wspólny posiłek i rozmowę. Pamiętaj o znajomych. Może warto zaplanować wspólny spacer albo przejażdżkę rowerową.
Postaw granicę. Nie zabieraj problemów domowych do pracy a problemów zawodowych do domu. Może nie zawsze będzie to łatwe ale jest to koniczne. W pracy płacą ci za efektywność a tę trudno uzyskać, jeśli trawisz poranną nerwową rozmowę z partnerem. Pamiętaj, że współpracownicy nie mają wiec obowiązku ani patrzeć na twoją skwaszoną minę ani tym bardziej pocieszać cię.
Negocjuj ze sobą. Czasem trudno zachować równowagę między życiem zawodowym i prywatnym. Szczególnie, jeśli masz poczucie, że obowiązki zawodowe przygniatają cię i poziom stresu zwiększa się z dnia na dzień. W takiej sytuacji masz przynajmniej dwa wyjścia: albo poddasz się i dalej będziesz siebie i swoich bliskich wkręcać w spiralę nerwów albo wynegocjujesz ze sobą "zawieszenie broni". Oddziel sprawy na które masz wpływ od tych które od ciebie nie zależą (np. humor szefa czy partnera). Nie staraj się być osobą nie do zastąpienia. W najlepszym wypadku tylko się wypalisz. Czasem lepiej odpuścić i przeczekać napięcia.
Nie myl ról. Jeśli w pracy jesteś szefem, to postaraj się zrezygnować albo przynajmniej złagodzić tę rolę w domu. Nie ma chyba bardziej nieprzyjemnej sytuacji niż bycie pouczanym i ocenianym przez partnera. Równie niestosownej jest "matkowanie" w pracy. Przesadna troska i angażowanie się w czyjeś problemy może być denerwująca dla otoczenia i jeśli pracujesz z osobami, które cenią sobie autonomię możesz narazić się na złośliwe uwagi. Pamiętaj, że zachowania, które sprawdzają się w pracy mogą zupełnie nie działać w domu i na odwrót.
Więcej o tym, jak w domu zachować higienę psychiczną w następnym wpisie.
Autorka: Aneta Bartnicka-Michalska, psycholog, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Więcej na: http://www.strefapsyche.swps.pl/
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.