Opublikowany przez: Isabelle 2010-02-10 08:41:44
To ważna zmiana dla osób ubiegających się o orzeczenie o niepełnosprawności (lub o stopniu niepełnosprawności) i ich rodzin. W zakresie jej oddziaływania znalazły się również podmioty odpowiedzialne za orzekanie o niepełnosprawności (powiatowe i wojewódzkie zespoły orzekające) oraz nauczyciele zaangażowani w proces wychowania i nauczania uczniów niepełnosprawnych.
W odniesieniu do dzieci i młodzieży poniżej 16 roku życia orzeka się o niepełnosprawności, lecz nie ustala się jej stopnia. Stany chorobowe i problemy zdrowotne powodujące naruszenie sprawności organizmu kwalifikujące do zaliczenia do osób niepełnosprawnych zostały ujęte w klasyfikacji zawartej w § 2 ust. 1 rozp. MPiPS z dn. 01.02.2002 r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz.U. Nr 17, poz. 162, ze zm.). Osoba, u której zdiagnozowano określone w tej klasyfikacji zaburzenia, wymaga zapewnienia całkowitej opieki lub pomocy w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych w sposób przewyższający wsparcie potrzebne osobie w danym wieku. Nowelizacja tego rozp. wprowadziła do klasyfikacji zaburzeń powodujących niepełnosprawność nową kategorię: całościowe zaburzenia rozwojowe powodujące znaczne zaburzenia interakcji społecznych lub komunikacji werbalnej oraz nasilone stereotypie zachowań, zainteresowań i aktywności. W bardziej przystępny, opisowy sposób można ją zdefiniować jako rozpoznawalny zespół zachowań lub objawów, który prowadzi do naruszenia sprawności organizmu oraz ma wpływ na funkcjonowanie człowieka na poziomie indywidualnym, grupowym i społecznym.
W przypadku osób dorosłych, w tym również osób, które ukończyły 16 rok życia, ocenie podlega stopień niepełnosprawności. Przy kwalifikowaniu do znacznego, umiarkowanego i lekkiego stopnia niepełnosprawności bierze się pod uwagę zakres naruszenia sprawności organizmu spowodowany przyczynami, o których mowa w § 32 ust. 1 rozp. MGPiPS z dn. 15.07.2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz.U. Nr 139, poz. 1328). Również w tej klasyfikacji uwzględniono całościowe zaburzenia rozwojowe, powstałe przed 16 rokiem życia, z utrwalonymi zaburzeniami interakcji społecznych lub komunikacji werbalnej oraz stereotypiami zachowań, zainteresowań i aktywności o co najmniej umiarkowanym stopniu nasilenia. Kategorię tę dodano jako 12. przyczynę powodującą naruszenie sprawności organizmu.
Wykaz tych warunków określa rozp. płacowe nauczycieli (MEN z dn. 21.01.2005 r. – Dz.U. Nr 22, poz. 181, z późn. zm.). Za warunki uciążliwe, które determinują prawo do tego dodatku, akt wykonawczy uznaje m.in. prowadzenie zajęć w warunkach trudnych wymienionych w § 8 pkt 4–16 [rozp. płacowego nauczycieli]:
Podsumowując, nowa kategoria, która zastąpiła starą – w rozp. MPiPS lub uzupełniła klasyfikację zaburzeń – w rozp. MGPiPS, jest bardziej pojemna. Mieści w sobie nie tylko zespół autystyczny, ale także inne zaburzenia rozwojowe: interakcji społecznych, komunikacji, zachowań i zainteresowań, które mają wpływ na nieprawidłowy rozwój dziecka.
Jest to artykuł Pani Małgorzaty Tabaszewskiej zamieszczony na portalu bibliotekako.pl
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.