Opublikowany przez: Kasia.Sza 2017-12-13 13:48:10
Autor zdjęcia/źródło: Mamawymysla.pl, Przykład lapbooka
„Lapbook” to w wolnym tłumaczeniu „książka do trzymania na kolanach”. Jest to coś w rodzaju teczki tematycznej, w której możemy umieścić informacje zebrany na dany temat, wykorzystując bardzo różne formy plastyczne. W lapbookach znajdziemy więc zdjęcia, wyklejanki, koperty z ukrytą zawartością, harmonijki, wachlarze, kieszenie itd. Ograniczeniem jest tutaj tylko wyobraźnia wykonawcy dzieła.
Lapbooki może wykonać już przedszkolak, oczywiście pod kierunkiem dorosłego. Im młodsze dziecko, tym więcej pomocy będzie wymagało w projekcie, ale mniej więcej 9-letnie dzieci są w stanie go już samodzielnie zrobić.
Najpierw musicie zebrać dużo materiałów na wybrany temat: jeśli dziecko umie już czytać to potrzebne będą wydrukowane informacje, w przypadku dzieci do lat 7-8 będzie to lapbook obrazkowy. Zbierajcie też zdjęcia, rysunki, pocztówki, drobne przedmioty możliwe do przyklejenia np. muszelki czy liście. Na etapie zbierania nie musicie mieć w głowach już gotowego projektu – to narodzi się samo, podczas wykonywania pracy.
W sieci znajdziecie mnóstwo inspiracji. Nie musicie nikogo naśladować, ale przejrzenie paru pomysłów pomoże Wam wymyśleć własny projekt. Niektórzy polecają jako bazę wykorzystać teczkę tekturową, którą należy odpowiednio przygotować, przycinając skrzydełka, aby powstała forma do otwierania, kryjąca w środku prezentację wybranego tematu.
Tematem może być dosłownie wszystko: zainteresowania dziecka (zwierzęta, motoryzacja, sport, muzyka), tematy szkolne, jak poznawanie mórz czy kontynentów, zagadnienie z gramatyki języka obcego, układ pokarmowy człowieka, mitologia grecka, przyjaciele itd. Lapbooki są to książki spersonalizowane, jeśli grupa uczniów je przygotowuje, każdy odzwierciedla indywidualne podejście do zadanego zagadnienia.
Na przykład dziecko wykonuje lapbook o swoim zwierzątku, czyli śwince morskiej. Wkleja jej zdjęcie, w torbeczkach zabezpieczonych zszywaczem umieszcza próbki jedzenia, rysuje wybieg świnki, wkleja komiks o śwince, na harmonijce prezentuje rasy świnek morskich, w kopercie umieszcza puzzle samodzielnie przygotowane ze zdjęcia. Za pomocą labiryntu pokazuje właściwy „domek”, w którym świnka lubi się chować.
Lapbooki mają tę cechę, że w miarę poszerzania wiedzy dziecka z danego tematu, można je rozbudowywać, doklejać kartki, koperty, wklejać krzyżówki, rebusy, zagadki czy puzzle.
Jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na naukę nowych tematów albo powtórzenie materiału. Rozwija wiele umiejętności, takich jak: pisanie, rysowanie, kolorowanie, czytanie, segregowanie informacji, wyobraźnię przestrzenną, koncentrację.
Bardzo wspomaga też kreatywność. Wykonanie pierwszego lapbooka będzie najtrudniejsze, ale kolejne pójdą o wiele szybciej. Efekt napawa dziecko dumą, wiele razy będzie wracało do zaprezentowanych treści, czytało i oglądało, a także chwaliło się rówieśnikom i rodzinie.
Dzieci mające trudności z nauką, systematycznością, zapamiętywaniem i koncentracją, poprzez przygotowywanie lapbooka znacznie zwiększą skuteczność swojego wysiłku umysłowego. Książki pozwolą też dziecku w ciekawej formie zaprezentować to, co czym się interesuje.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.