Opublikowany przez: monika.g 2015-10-26 16:34:01
Mózg człowieka tworzy się już w życiu prenatalnym. Powstaje 10 dni po zapłodnieniu i rozwija się do ok. 6-go miesiąca ciąży. Tworzy się wtedy cały układ nerwowy, czyli mózg, rdzeń kręgowy oraz połączenia nerwowe przewodzące impulsy. Po rozwinięciu się mózgu następuje jego dojrzewanie i trwa aż do około 18. roku życia. Ten proces rozwoju mózgu możemy kształtować poprzez uczenie się, przyswajanie wiedzy, różnego rodzaju działania usprawniające przesyłanie impulsów w mózgu. Sprawne przesyłanie impulsów w mózgu, właściwa lub niekompletna aktywność mózgu wpływa na zachowanie człowieka.
(Pixabay.com @ Mózg dziecka w wieku przedszkolnym)
Mózg dziecka w wieku przedszkolnym – początki edukacji
Największy rozwój układu nerwowego dokonuje się od okresu płodowego do 6-go roku życia, dlatego tak ważne jest właściwe kształtowanie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Już od urodzenia powinniśmy wspierać rozwój dziecka poprzez mówienie do niego, dawanie kolorowych zabawek lub przedmiotów do rączki, czytanie książeczek, itp. W początkowych latach życia dziecka w jego mózgu tworzy się dużo więcej połączeń nerwowych niż trzeba. Te, które nie są używane, zanikają i pozostają tylko te, które były kształtowane w dzieciństwie. Późniejsze uczenie się to korzystanie z tych połączeń nerwowych, które powstały w okresie dzieciństwa i pozostały. Ważne, żeby rozwijać ten początkowy potencjał intelektualny dziecka przez odpowiednią stymulację mózgu. Ułatwią ją różne gry i zabawy dla maluchów takie jak puzzle, klocki, dopasowywanie kształtów, rozwiązywanie łamigłówek i zgadywanek, gra w skojarzenia lub opowiadanie historyjek.
Mózg dziecka w wieku przedszkolnym odpowiada za prawo- lub leworęczność
Lewa półkula mózgu odpowiada m.in. za logiczne myślenie, mowę i słuch, prawa natomiast – za emocje, wrażenia i wzrok. Dominacja jednej półkuli jest wrodzona i ułatwia precyzję czynności ruchowych (lewa półkula steruje ruchami prawej strony ciała i odwrotnie). Pod względem ruchowym jesteśmy prawostronni lub lewostronni (w zakresie oczu, rąk, uszu i nóg). Główne czynności wykonujemy jedną ręką, druga zaś tylko pomaga, nie posługujemy się obiema tak samo. Pamiętajmy, że jeśli dziecko przejawia skłonność używania lewej ręki to nie można mu jej zmieniać na prawą, bo może to zakłócić prawidłową pracę półkul mózgu i spowodować nawet jąkanie się czy lęki nocne.
Aby działanie człowieka w świecie było prawidłowe, obie półkule powinny ze sobą współgrać. Integracja między półkulami mózgu kształtuje się we wczesnym dzieciństwie. Właściwe działania pozwalają na prawidłową współpracę między półkulami. Przekazywanie impulsów między półkulami ułatwiają zabawy polegające na wymachiwaniu na przemian rękami i nogami raz lewą, raz prawą, chodzenie po drabince, itp.
Mózg dziecka w wieku przedszkolnym – właściwa stymulacja
Odpowiednio stymulowany mózg rozwija się najbardziej intensywnie do 6. roku życia. Aby mózg dziecka rozwijał się prawidłowo należy mu dostarczać dużej ilości bodźców zmysłowych. Warto często chodzić na spacery, w czasie których maluch może obserwować różne zjawiska. Samo przebywanie na świeżym powietrzu także dobrze wpływa na rozwój umysłowy, ponieważ dostarcza tlen niezbędny do pracy mózgu. Zmysł dotyku rozwija noszenie dziecka na rękach, trzymanie na kolanach czy prowadzanie za rączkę, głaskanie. Zmysł słuchu kształtuje mowa, ale też śpiew, nucenie, szeleszczenie oraz wszystkie inne dźwięki, które nie są zbyt natarczywe i nieprzyjemne. Tak rozwija się każdy zmysł dziecka.
Należy też zwrócić uwagę na aktywność fizyczną, pozwalać dziecku na bieganie i skakanie. Dziecko w wieku przedszkolnym jest bardzo aktywne, a ruch angażuje całe ciało, aktywizując również mózg i usprawniając współpracę między obiema jego półkulami. Na prawidłowy rozwój mózgu dziecka w wieku przedszkolnym wpływa również dieta bogata w kwasy tłuszczowe, szczególnie DHA, magnez i witaminy z grupy B. Te mikroelementy wpływają korzystnie na koncentrację i usprawniają pracę mózgu.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia?>>
Dyktanda ortograficzne - jak nauczyć dziecko ortografii?>>
Ćwiczenia na koncentrację dla dzieci - wskazówki dla rodziców>>
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
rozyczka555 2016.03.22 17:09
Warto dawać dzieciom tran (np. gal) od najmłodszych lat, ponieważ wpływa on doskonale na kształtujący się mózg dziecka i procesy w nim zachodzące, co zostało już niejednokrotnie naukowo udowodnione.
rozyczka555 2016.03.22 17:08
Warto dawać dzieciom tran (np. gal) od najmłodszych lat, ponieważ wpływa on doskonale na kształtujący się mózg dziecka i procesy w nim zachodzące, co zostało już niejednokrotnie naukowo udowodnione.
u4y 2016.01.02 10:43
Polecam poświęcenie własnemu dziecku chociaż kilku minut. Jest tyle zadań w necie, które możemy wydrukować i razem z dzieckiem rozwiązać: http://www.cauchy.pl/przedszkole/ http://czasdzieci.pl/dodruku/id,1af2-lamiglowki.html
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.