Autor zdjęcia/źródło:
@materiały Partnera artykułu
Kamery na szkolnych korytarzach stały się normą. Ich obecność zwiększa bezpieczeństwo uczniów i pozwala szybko wychwycić ryzykowne sytuacje, a co za tym idzie – zminimalizować zagrożenie. Pytanie jednak, jak takie systemy zabezpieczeń funkcjonują w placówkach publicznych po wprowadzeniu RODO i w jaki sposób zamontować monitoring, aby spełniał swoje zadanie?
Na początek warto podkreślić, że szkolne systemy zabezpieczeń wzbogacone o monitoring mogą funkcjonować również po wprowadzeniu nowych zapisów prawnych dotyczących ochrony danych osobowych. Należy jednak przestrzegać kilku istotnych zasad, które pozwalają spełnić wymogi ustawowe.
Szkolne systemy zabezpieczeń a RODO w praktyce
Po 25 maja 2018 roku, a więc po wejściu w życie RODO, szkolne systemy monitoringu mogą nadal funkcjonować. Należy jednak pamiętać, że:
- kamery powinny być zainstalowane wyłącznie w przestrzeniach publicznych i nie mogą służyć nadzorowi pracowników – nie należy ich więc instalować np. w klasach czy też w pokoju nauczycielskim,
- o obecności kamer należy wyraźnie poinformować – np. poprzez montaż odpowiednich tabliczek w miejscach, gdzie zostały one zainstalowane,
- nagrania z kamer powinny być przechowywane zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych i nie dłużej niż przez okres 3 miesięcy po wykonaniu.
Warto także zwrócić uwagę na fakt, iż zamiar montażu dodatkowych kamer należy zasygnalizować minimum na 14 dni przed ich instalacją.
Jak prowadzić monitoring w szkole?
Dobrze skonfigurowany system monitoringu podniesie poziom bezpieczeństwa w szkole. Aby jednak tak było, należy zadbać o:
- umieszczenie kamer w taki sposób, aby swoim zasięgiem objęły wszystkie newralgiczne punkty – np. korytarze, okolice toalet czy szatnie,
- skuteczne monitorowanie obrazu z kamer – w godzinach pracy placówki mogą się tym zająć np. fizyczni pracownicy ochrony, a po godzinach można postawić na zdalne wideo-obchody oraz wideo-weryfikację – to usługi oferowane m.in. przez firmę Konsalnet, które pozwalają obniżyć koszty monitoringu przy zachowaniu jego efektywności,
- zintegrowanie monitoringu z pozostałymi elementami systemu zabezpieczeń – np. z systemem alarmowym oraz systemem kontroli dostępu.
Obsługiwane wspólnie systemy zabezpieczeń pozwolą przejąć pełną kontrolę nad bezpieczeństwem uczniów, nauczycieli oraz szkolnego mienia. Dlatego coraz więcej placówek decyduje się na współpracę z ekspertami z branży security, którzy zapewniają zarówno wdrożenie zabezpieczeń, jak i późniejszą obsługę systemu.