Opublikowany przez: Familiepl 2018-11-29 22:29:15
Autor zdjęcia/źródło: Interaktywne zajęcia edukacyjne w ramach "Kampanii Kolejowe ABC"
„Kampania Kolejowe ABC” jest skierowana głównie do najmłodszych, ale także do pedagogów i rodziców. Już od listopada można oglądać pierwszy spot z nowej „Kampanii Kolejowego ABC”, w którym uroczy nosorożec Rogatek w zabawnej rymowance i wpadającej w ucho melodi, pokazuje dzieciom, jak zachować się pobliżu przejazdów.
Działania w ogólnopolskiej kampanii zostały zaplanowano wieokanałowo. W mediach społecznościowych będziemy mogli zobaczyć właściwe zachowania na kolei, przedstawione w ciekawej formie. Pojawi się także współpraca z vlogerami, a bezpieczeństwu dzieci na kolei będzie poświęcony także mural, którego projekt zostanie wyłoniony w konkursie.
Hasła kampanii przemierzą całą Polskę wraz z lokomotywą oklejoną projektem graficznym związanym z kampanią. Dzieci, ich rodzice, opiekunowie i nauczyciele znajdą ciekawe gry, quizy i materiały multimedialne na internetowej platformie edukacyjnej, dostępnej na stronie www.kolejoweabc.pl. A już w grudniu będzie można pobrać grę edukacyjną na urządzenia mobilne.
Akcja UTK jest odpowiedzią na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa na obszarach kolejowych. Większość wypadków na kolei wynika bowiem z przyczyn, za które nie odpowiada system kolejowy.
Już od kwietnia br. UTK przeprowadził liczne szkolenia i warsztaty w szkołach i przedszkolach. Lekcje bezpieczeństwa prowadzone były na terenie gmin, w których doszło do niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych czy tzw. dzikich przejściach. Edukatorzy UTK odwiedzili ponad 80 szkół i przedszkoli, spotykając się z ponad 2000 dzieci. Podczas zajęć najmłodsi poznali prawidłowe zachowania w pobliżu torów, w pociągu, na peronie oraz zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia.
Na konferencji „Kolejowe ABC” udało się nam porozmawiać z Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego, Panem Ignacym Górą, o tej ciekawej i niezwykle potrzebnej inicjatywie.
Familie.pl: Czy głównym adresatem „Kampanii Kolejowe ABC” są dzieci?
Ignacy Góra, Prezes UTK: Nasze działania kierujemy głównie do dzieci, ale również do rodziców, wychowawców i nauczycieli. Informacja o bezpieczeństwie na kolei przekazywana jest do dzieci w sposób bardziej zabawowy i zrozumiały dla najmłodszych. Jesteśmy przekonani o tym, że jeżeli edukujemy dzieci odpowiednio wcześnie, to gdy dorosną. będą przestrzegać przepisów i będą znały zagrożenia. A już dzisiaj znane są przypadki takie, że dzieciaki, które uczestniczyły w naszej akcji edukacyjnej, zwracają uwagę rodzicom, że Ci nie przestrzegają obowiązujących przepisów.
F.: W jaki sposób UTK chce edukować dzieci, że tory nie są placem zabaw?
I.G.: Podejmujemy różne aktywności w tym celu. Przede wszystkim są to interaktywne lekcje, w których uczestniczą pracownicy Urzędu Transportu Kolejowego, którzy zostali do tego odpowiednio przygotowani, mają też ukończone kursy pedagogiczne, żeby w odpowiedni sposób pracować z dziećmi. Ale jesteśmy też dobrze przygotowani technicznie i organizacyjnie. Mamy bardzo dużo materiałów promocyjnych – ciekawe i interaktywne gry i zabawy, są również gry na smartfony.
Ignacy Góra, Prezes UTK podczas konferencji na temat "Kampani Kolejowe ABC"
F.: Czyli dość szeroko zakrojona kampania?
I.G.: To jest kampania ogólnopolska i bardzo szeroka, która nie polega tylko na edukacyjnych lekcjach interaktywnych, ale również na dotarciu poprzez media ogólnospołeczne - nie tylko do dzieci, ale praktycznie do całego społeczeństwa.
F.: W jakich miejscach przeprowadzone są warsztaty? Dzieci z których rejonów będą nimi objęte?
I.G.: Pozyskaliśmy na tę kampanię ponad 24 mln zł unijnego dofinansowania, dlatego możemy sobie pozwolić, żeby zrobić „Kampanię Kolejowe ABC” na taką dużą, ogólnopolską skalę. Pojedziemy ze szkoleniami do 500 gmin, do szkół na terenie tych gmin, na terenie których doszło do różnego rodzaju czasami tragicznych zdarzeń kolejowych. A w wyniku tej kampanii zostanie wyedukowanych około 15 tys. dzieci. Tę kampanię rozpoczynamy w tym roku, a zamierzamy ją skończyć w 2020. W ramach kampanii planujemy jeszcze inne wydarzenia – będą pikniki, będą eventy, w największych miastach w Polsce, ale również w kurortach.
F.: Czyli to jest akcja zaplanowana na dłuższy okres czasu?
I.G.: Tak, „Kampania Kolejowe ABC” będzie trwała Okło 3 lat, a jej przekaz nie dotyczy tylko dzieci, ale właściwie całego społeczeństwa.
Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, do końca października 2018 roku na kolei doszło do 537 wypadków i poważnych wypadków. Ponad 70% z nich to wypadki na przejazdach (187) i potrącenia osób przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych.
„Kampania Kolejowe ABC”, uczące bezpieczeństwa na obszarach kolejowych oraz zachowań na tym terenie, potrwa do 2020 roku.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.