Opublikowany przez: aluna 2010-07-25 15:18:42
1) wyłączają lub ograniczają odp. względem konsumenta za szkody na osobie,
2) wyłączają lub istotnie ograniczają odp. za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania,
3) wyłączają lub istotnie ograniczają potrącenie wierzytelności konsumenta z wierzytelnością drugiej strony,
4) przewidują postanowienia, z którymi konsument nie miał możliwości zapoznać się przed zawarciem um.,
5) zezwalają kontrahentowi na przeniesienie praw i przekazanie obowiązków wynikających z um. bez zgody konsumenta,
6) uzależniają zawarcie um. od przyrzeczenia przez konsumenta zawierania w przyszłości dalszych um. podobnego rodzaju,
7) uzależniają zawarcie, treść lub wykonanie um. od zawarcia innej um., nie mającej bezpośredniego związku z umową zawierającą oceniane postanowienie,
8) uzależniają spełnienie świadczenia od okoliczności zależnych tylko od woli kontrahenta,
9) przyznają kontrahentowi uprawnienia do dokonywania wiążącej interpretacji um.,
10) uprawniają kontrahenta do jednostronnej zmiany um. bez ważnej przyczyny wskazanej w tej umowie,
11) przyznają tylko kontrahentowi uprawnienie do stwierdzania zgodności świadczenia z umową,
12) wyłączają obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za świadczenie nie spełnione w całości lub części, jeżeli konsument zrezygnuje z zawarcia um. lub jej wykonania,
13) przewidują utratę pr. żądania zwrotu świadczenia konsumenta spełnionego wcześniej niż świadczenie kontrahenta, gdy strony wypowiadają, rozwiązują lub odstępują od um.,
14) pozbawiają wyłącznie konsumenta uprawnienia do rozwiązania um., odstąpienia od niej lub jej wypowiedzenia,
15) zastrzegają dla kontrahenta uprawnienie wypowiedzenia um. zawartej na czas nieoznaczony, bez wskazania ważnych przyczyn i stosownego terminu wypowiedzenia,
16) nakładają wyłącznie na konsumenta obowiązek zapłaty ustalonej sumy na wypadek rezygnacji z zawarcia lub wykonania um.,
17) nakładają na konsumenta, który nie wykonał zobowiązania lub odstąpił od um., obowiązek zapłaty rażąco wygórowanej kary umownej lub odstępnego,
18) stanowią, że um. zawarta na czas oznaczony ulega przedłużeniu, o ile konsument, dla którego zastrzeżono rażąco krótki termin, nie złoży przeciwnego oświadczenia,
19) przewidują wyłącznie dla kontrahenta jednostronne uprawnienie do zmiany, bez ważnych przyczyn, istotnych cech świadczenia,
20) przewidują uprawnienie kontrahenta do określenia lub podwyższenia ceny lub wynagrodzenia po zawarciu um. bez przyznania konsumentowi pr. odstąpienia od um.,
21) uzależniają odpowiedzialność kontrahenta od wykonania zobowiązań przez osoby, za pośrednictwem których kontrahent zawiera um. lub przy których pomocy wykonuje swoje zobowiązanie, albo uzależniają tę odpowiedzialność od spełnienia przez konsumenta nadmiernie uciążliwych formalności,
22) przewidują obowiązek wykonania zobowiązania przez konsumenta mimo niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania przez jego kontrahenta,
23) wyłączają jurysdykcję sądów polskich lub narzucają rozpoznanie sprawy przez sąd, który wedle ustawy nie jest miejscowo właściwy.
Jak skutecznie kwestionować niedozwolone postanowienia umowne ?
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
dziecinka 2010.07.26 10:26
aluna napisał 2010-07-25 22:55:03Bartt napisał 2010-07-25 22:49:33Ludzie nie sprawdzają w UOKiK bo nie mają odpowiedniej wiedzy nt. prawa. Jakby mieli kwestionować wszystko, co im się nie podoba w umowie, to rzeczywiście podważaliby każdy punkt - z ceną usługi na początku Bartek - nie chodzi o znajomośc prawa. Ja też nie jestem prawnikiem, ale gdy mam watpliwości co do umowy - czy jest dobra dla mnie jako klienta - wsadzam ksero umowy do koperty i wysyłam z prośbą o sprawdzenie umowy do UOKiK... Badź dzwonię na infolinię bezpłatną. Problem polega na tym że ludzie nie wiedzą że istnieje UOKiK , a jak już wiedza , to nie sa pewni " z czym się to je" i czy jest skuteczny... A jest. I tak na prawdę, każdy z pracodawców świadczących usługi wie gdzie szukac takich klauzul i korzysta z nich przy układaniu umowy...ja też.Racja, Aluna, ja nic nie wiedziałam o tym, zanim nie przeczytałam artukułu, który zamieściłaś.
aluna 2010.07.25 22:55
Bartt napisał 2010-07-25 22:49:33Ludzie nie sprawdzają w UOKiK bo nie mają odpowiedniej wiedzy nt. prawa. Jakby mieli kwestionować wszystko, co im się nie podoba w umowie, to rzeczywiście podważaliby każdy punkt - z ceną usługi na początku Bartek - nie chodzi o znajomośc prawa. Ja też nie jestem prawnikiem, ale gdy mam watpliwości co do umowy - czy jest dobra dla mnie jako klienta - wsadzam ksero umowy do koperty i wysyłam z prośbą o sprawdzenie umowy do UOKiK... Badź dzwonię na infolinię bezpłatną. Problem polega na tym że ludzie nie wiedzą że istnieje UOKiK , a jak już wiedza , to nie sa pewni " z czym się to je" i czy jest skuteczny... A jest. I tak na prawdę, każdy z pracodawców świadczących usługi wie gdzie szukac takich klauzul i korzysta z nich przy układaniu umowy...ja też.Każdy ma taki świat, jaki widzą jego oczy.
Bartt 2010.07.25 22:49
Ludzie nie sprawdzają w UOKiK bo nie mają odpowiedniej wiedzy nt. prawa. Jakby mieli kwestionować wszystko, co im się nie podoba w umowie, to rzeczywiście podważaliby każdy punkt - z ceną usługi na początku :-) Demokracja bez wartości zamienia się w totalitaryzm...
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.