Opublikowany przez: Mela134
Autor zdjęcia/źródło: Kiedy dziecko zaczyna mówić@pixabay.com
Większość dzieci zaczyna mówić mniej więcej w okresie, gdy kończy roczek. Ale przygotowania do tego wydarzenia rozpoczynają się jeszcze przed narodzinami, kiedy to rozwijają się narządy mowy (struny głosowe, krtań, język) i mózg. Gdy dziecko przyjdzie na świat, wizyta u lekarza pediatry potwierdzi prawidłową budowę aparatu mowy oraz słuchu dziecka, co jest podstawowym warunkiem sprawnej nauki mówienia.
Przy nauce mowy musimy dziecku zapewnić przede wszystkim kontakt z bliskimi osobami. Mówienie to przecież komunikacja międzyludzka. Gdy poświęcamy dziecku dużo uwagi w końcu będzie chciało nam przekazać swoje potrzeby, a w końcu zadawać pytania i dyskutować
Każde dziecko rozwija się indywidualnie, jednak musi przejść pewne etapy charakterystyczne dla wszystkich.
W pierwszym miesiącu życia dziecko porozumiewa się krzykiem oraz gestami całego ciała jak napinanie rączek i nóżek, prężenie się czy ruchy główką. Jednak dziecko w tym okresie także chętnie słucha naszego głosu. Odwraca się w naszym kierunku, gdy do niego mówimy. Patrzy się na nas i uśmiecha. Zaczyna ono rozpoznawać głosy domowników ale nie słowa. Pierwszy miesiąc życia maluszka kończy się wypowiadaniem dźwięków, które nazywamy głużeniem. Oprócz charakterystycznego „grr” i „hrr” słyszymy okrzyki radości. Testuje w ten sposób krtań, gardło, język itd. Robią to wszystkie dzieci, również głuche.
Około 4 miesiąca zaczynają pojawiać się samogłoski, jak aaa czy ooo, a potem pierwsze sylaby ma ta i zaczyna się gaworzenie. Dziecko wypowiada ciągi sylab i naśladuje intonację dorosłych.
Dziecko 6-miesięczne zaczyna rozumieć już pierwsze słowa. Są to zazwyczaj imiona – swoje i najbliższych. W tym okresie ważne jest, aby oprócz zabaw polegających na naprzemiennym wypowiadaniu dźwięków (my naśladujemy dziecko, ono także próbuje naśladować nas) nazywać to, co dziecko widzi, co robi i co my planujemy.
Po 6. miesiącu życia maluszek zaczyna bardziej interesować się powtarzaniem tego, co my mówimy i naśladuje także niektóre nasze gesty. Zacznijmy wprowadzać do naszych wypowiedzi uproszczone nazwy czynności i wyrażenia dźwiękonaśladowcze , jak pa-pa, am-am, brum-brum czy miau-miau. Takie proste wyrazy łatwiej malcowi powtórzyć. Ten okres to również czas zabaw w "a ku-ku", "kosi kosi" oraz nauki gestów „pa- pa” i tym podobnych. Dziecko zaczyna wplatać swoje świadome gesty i wypowiedzi. Kręci główką, gdy czegoś nie chce i wskazuje palcem przedmioty czekając na ich nazwanie. Musimy reagować na te komunikaty, gdyż tylko dzięki temu ma on szanse szkolić swoją mowę.
Pod koniec pierwszego roku dziecko uświadamia sobie, że każda rzecz, czynność itd. ma swoją nazwę. Zaczyna używać pierwszych niosących treść słów. W okolicy pierwszych urodzin zwykle mówi już „mama”, „tata”, „baba”.
W drugim roku życia słownik malca poszerza się błyskawicznie. Oprócz zapoznanych wyrazów są w nim też takie, które dziecko tworzy samo, ułatwiając sobie wymowę albo skracając. Pod koniec drugiego roku dziecko zaczyna budować pierwsze zdania. Na początku są one bardzo proste. To właśnie ten wiek jest najczęstszy, kiedy dziecko zaczyna mówić.
ZOBACZ RÓWNIEŻ
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.