Opublikowany przez: Monika C. 2018-11-22 12:40:30
Autor zdjęcia/źródło: Bezpieczeństwo dzieci w internecie @pixabay
Główne wartości bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z internetu, które autorzy programu Asy Internetu chcą wzmocnić u dzieci w wieku 6-12 lat, to:
Rozsądek – udostępniaj z głową - dobre i złe wiadomości szybko rozchodzą się w sieci, dzieci mogą znaleźć się więc w trudnej sytuacji, która będzie miała długotrwałe konsekwencje. Jak temu zapobiec? Ucząc je, jak można dzielić się treściami (i którymi) z osobami, które się zna, i z nieznajomymi.
Uważność – nie daj się nabrać - warto uświadamiać dzieciom, że osoby i sytuacje w sieci nie zawsze są tym, czym się wydają. Rozróżnianie między prawdą a fałszem jest ważną umiejętnością, dającą bezpieczeństwo w sieci.
Siła – chroń swoje sekrety - prywatność i bezpieczeństwo są tak samo ważne w rzeczywistości, jak w sieci. Ochrona ważnych informacji pomoże dzieciom chronić urządzenia, swoją reputację i cenne relacje. Pamiętaj, by tworzyć mocne hasła!
Życzliwość – życzliwość jest fajna - internet działa jak potężny wzmacniacz, zarówno dobra jak i zła. Dzieci mogą dokonywać dobrych wyborów, stosując zasadę "traktuj innych tak, jak chcesz, żeby traktowali ciebie" wywierając pozytywny wpływ i nie zgadzając się na złe traktowanie innych.
Odwaga – rozmawiaj o wątpliwościach - jeśli dzieci natkną się na coś niepokojącego, powinny mieć możliwość rozmowy z zaufaną osobą dorosłą i w szkole i w domu.
W ramach projektu ruszyły pierwsze szkolenia nauczycieli, a już niebawem do polskich podstawówek trafi zestaw pomysłów na zajęcia, które nauczyciele będą mogli wykorzystać na lekcjach różnych przedmiotów. Już teraz uczniowie z całej Polski mają szansę zmierzyć się z wyzwaniami cyberświata w interaktywnej grze, a ich rodzice skorzystać z materiałów dydaktycznych dostępnych na stronie: g.co/AsyInternetu
„Zarówno w sieci, jak i w rzeczywistym świecie, warto kierować się takimi wartościami jak wzajemna życzliwość, czy rozsądek i odwaga w działaniu. Asy Internetu to program, który wspomniane wartości definiuje, buduje i umacnia, skupiając się na podmiotowości dziecka. Współpracujemy z nauczycielami i rodzicami uczniów, by wspólnie pomóc im bezpiecznie korzystać z internetu” - mówi Agata Łuczyńska, Prezes Zarządu Fundacji Szkoła z Klasą.
Według badań przeprowadzonych przez Ipsos na zlecenie autorów programu zarówno rodzice (81%), jak i nauczyciele (84%) zgadzają się, że to szkoła oraz kadra pedagogiczna powinny przede wszystkim edukować dzieci w zakresie bezpieczeństwa w internecie, przy jednoczesnym wskazaniu szczególnej odpowiedzialności ciążącej na rodzicach. Podczas badania 32% nauczycieli stwierdziło, że rozmowa z dzieckiem nt. bezpieczeństwa w internecie jest trudna i potrzeba w związku z tym więcej wsparcia w postaci informacji dotyczących dostępnych rozwiązań technicznych (61%), porad o tym jak rozmawiać z dziećmi na trudne tematy (59%) i chronić je przed zagrożeniami (52%), jak mądrze korzystać z internetu (48%) i przekazywać dziecku wiedzę nt. bezpiecznego poruszania się w sieci (41%), zaś 37% nauczycieli chciałoby dowiedzieć się więcej o istniejących zagrożeniach. Badanie wykazało, że 78% nauczycieli korzysta z profesjonalnych źródeł zewnętrznych traktujących o cyberbezpieczeństwie, a 81% chętnie weźmie udział w szkoleniu na ten temat. Aż 97% badanych nauczycieli uważa, że bezpieczeństwo w internecie powinno być częścią podstawy programowej.
„Wierzymy w moc technologii, która pozwala nie tylko uwolnić kreatywność jaka tkwi w dzieciach i pomaga też w ich edukacji już od najmłodszych lat. Jednocześnie zależy nam, aby nawet najmłodsi użytkownicy czuli się w sieci bezpiecznie. Chcemy wyposażyć nauczycieli w wiedzę, doświadczenie i materiały edukacyjne pozwalające nauczyć dzieci zasad bezpieczeństwa, praktycznych umiejętności, a także dobrych nawyków przy korzystaniu z internetu - od tworzenia silnego hasła i ochrony swoich danych osobowych, poprzez unikanie nieodpowiednich treści czy wreszcie życzliwość wobec innych. Takie umiejętności wzmacniają pozytywne postawy u dzieci i pozwalają im czuć się pewnie w wirtualnym świecie” - mówi Agnieszka Hryniewicz-Bieniek z Google Polska.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.