Opublikowany przez: Żaneta Szymik 2013-03-15 21:40:32
Na szczególną uwagę w sposobach rozwijania dzieci zasługują zajęcia artystyczne. Zajęcia artystyczne wyzwalają kreatywność, a także pomagają naszym dzieciom otworzyć się na relacje z rówieśnikami. W dzisiejszych czasach – czasach w których nasze dzieci za wiele uwagi poświęcają rozrywkom takim jak gry komputerowe i telewizja warto w sposób szczególny zadbać o ich relacje z rówieśnikami.
Rozwój naszego dziecka jest istotny zarówno w sferze relacji międzyludzkich jak i w odniesieniu do jego rozwoju osobistego. Ideałem byłaby sytuacja, gdyby nauczyciele szkolni pomagali dzieciom w zrozumieniu istoty rozwoju, a także odnajdywaniu talentów i pasji.
Jeśli w szkole w której uczy się dziecko pracują nauczyciele pełni pasji i energii, to świetnie. Nasze dziecko jest wówczas w dobrych rękach. Jak jednak wiemy, nie we wszystkich szkołach możemy się spotkać z nauczycielami, którzy są w stanie sprostać takim oczekiwaniom. Co wówczas można zrobić?
Otóż jeśli w szkole do której uczęszcza nasza pociecha nie ma ona możliwości rozwoju w kierunku artystycznym możemy skorzystać z pozaszkolnych zajęć artystycznych.
W wielu polskich miastach istnieją możliwości skorzystania z zajęć artystycznych w domach kultury czy pałacach młodzieży. Tam nasze dziecko będzie miało możliwość wyboru zajęć zgodnych ze swoimi zainteresowaniami oraz rozwijania swoich pasji. Prowadzącymi zajęcia w tego typu instytucjach są najczęściej osoby, które same zawodowo zajmują się pracą artystyczną i dlatego często stają się dla dzieci prawdziwymi autorytetami.
Na jakie zajęcia dodatkowe najczęściej posyłamy nasze dzieci? |
Poprzez uczestnictwo w tego typu zajęciach dzieci młodsze uczą się od swoich starszych kolegów przestrzegania reguł oraz przybierania ról społecznych. Tworzy się zatem naturalny proces socjalizacji, współpraca zespołu wyzwala kreatywność u całego zespołu, jak i poszczególnych dzieci.
Przykładami zajęć artystycznych, które rozwijają talenty naszych dzieci są między innymi: zajęcia teatralne, grupy taneczne, chóry, i inne.
Literatura z zakresu psychologii oraz przeprowadzane badania wykazują, iż zajęcia artystyczne prowadzą do rozwoju zdolności u dzieci. Dzieci, które uczestniczą od najmłodszych lat w zajęciach artystycznych mają również zaspokojone w większym stopniu potrzeby rozwojowe takie jak, akceptacja czy samorealizacja. Istnieją również statystki, które potwierdzają lepsze wyniki w nauce u dzieci uczęszczających w tego rodzaju zajęciach.
Przykładem na potwierdzenie tego faktu może być wynik przeprowadzonej ankiety, która dotyczy różnic w wynikach pomiedzy dziećmi z klas niemuzycznych, a tymi, które należą do zespołu wokalnego.
Średnie ocen z poszczególnych przedmiotów nauczania:
Przedmiot |
Klasy „niemuzyczne” |
Zespół wokalny |
Język polski |
3,1 |
4,1 |
Język angielski |
3,7 |
4,6 |
Język niemiecki |
3,7 |
4,0 |
Matematyka |
3,6 |
4,0 |
Przyroda |
3,5 |
4,1 |
Historia |
4,0 |
4,5 |
Muzyka |
4,8 |
5,6 |
Technika |
4,3 |
4,8 |
W - F |
4,2 |
4,6 |
Ogółem |
3,88 |
4,48 |
Źródło: K.I. Góźdź, praca magisterska napisana pod kierunkiem M. Suświłło w UWM w Olszynie, 2006
Materiały z książki: "Rozwijanie wielorakich zdolności człowieka" Praca zbiorowa pod red. M. Suświłło, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2009
Posyłając dziecko na zajęcia artystyczne pokazujemy mu znaczenie uczestniczenia w kulturze. Edukacja kulturalna, której składową jest edukacja artystyczna pokazuje świat wartości, zapoznaje z osiągnięciami kultury europejskiej i światowej, pozwala od najmłodszych lat obcować ze sztuką i uczy wrażliwości na nią, a także stanowi podstawę do aktywności dziecka w kulturze.
naukę języków obcych |
|
23,3% |
ćwiczenia gry na instrumencie lub śpiewu |
|
10,0% |
treningi sportowe |
|
30,0% |
tańce |
|
6,7% |
kółko zainteresowań |
|
6,7% |
inne |
|
0,0% |
moje dziecko nie ma żadnych zajęć dodatkowych |
|
23,3% |
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.