Opublikowany przez:
Redakcja
2025-09-11 11:02:27
Autor zdjęcia/źródło: Aflo Images
Niepokojące symptomy kłopotów logopedycznych dziecka to zazwyczaj są jakieś niestandardowe zachowania dziecka, które bardzo często są niezrozumiałe i męczące, zarówno dla dziecka, jak i dla rodziców. Należą do nich przede wszystkim problemy z rozwojem mowy, czy problemy z wymową.
Choć logopeda nie jest lekarstwem na wszystkie kłopoty, często bywa pierwszą osobą, która doradzi, z kim należy skonsultować dziecko, podpowie sposób postępowania w konkretnej sytuacji, a także poprowadzi terapię w sytuacji, gdy będzie ona potrzebna. Jednym słowem wizyta u logopedy z dzieckiem na pewno nie zaszkodzi, a może pomóc nie tylko samemu dziecku, ale także jego rodzicom.
Żeby o właściwym czasie podjąć właściwą decyzję, dobrze jest poznać kilka podstawowych informacji o tym, czym jest mowa i jak rozwija się w życiu dziecka.
Niby każdy wie, czym jest mowa, ale warto to przypomnieć. Mowa nie jest umiejętnością, która u człowieka jest wrodzona. Dziecko przyswaja sobie umiejętność mówienia od najbliższego otoczenia, czyli głównie od mamy, taty i starszego rodzeństwa. Jak to robi? Poprzez prosty mechanizm naśladownictwa.
Rozwój mowy nie u wszystkich dzieci przebiega tak samo. Jedne dzieci szybciej zaczynają mówić, a u innych początki mowy są późniejsze i wolniej przyswajają sobie trudniejsze głoski. O rozwoju mowy u dziecka decydują zarówno czynniki biologiczne, jak i czynniki społeczne.
Trzylatek rozumie, co się do niego mówi pod warunkiem, że kierowane treści nie wybiegają poza wcześniej nabyte doświadczenia; używa zdań kilkuwyrazowych z możliwymi błędami gramatycznymi, potrafi opowiadać o tym, co widzi, „myśli głośno”, także mówiąc do siebie; zadaje wiele pytań.
Trzyletnie dziecko powinno umieć prawidłowo wymawiać: a, o, e, y, i, ą, ę, p, m, pi, mi, f, w, fi, wi, t, d, n, ń, l. li, ś, ź, ć, dź, k, g, ki, gi, ch, j, ł. Niektóre dzieci mogą wymawiać głoski (t, d) zamiast (k, g), oraz mogą mylić głoski (ch) i (f). Zamiany takie nie stanowią problemu. Dla mowy dziecka trzyletniego charakterystyczne jest opuszczanie, zastępowanie lub przestawianie dźwięków. Wiąże się to zwłaszcza z występowaniem obok siebie grup spółgłoskowych oraz z samą długością wyrazów. Głoski (s, z, c, dz) zaczynają być wymawiane prawidłowo, chociaż bywają jeszcze (do 4 roku życia) artykułowane jako (ś, ź, ć, dź). Sz, ż, cz, dż może jeszcze zastępować ś, ź, ć, dź ale również może być zastępowane przez s, z, c, dz. W miejscu (r) coraz częściej pojawia się (l), a nie jak dotychczas (j)
Czterolatek rozumie dłuższe wypowiedzi, w których występują przyimki: pod, na, do, w, przed, obok, i za; potrafi mówić o teraźniejszości, także o przeszłości i przyszłości, umie rozpoznawać kolory. Wypowiedzi czterolatka nadal mogą być agramatyczne i potrafi zadawać dużo pytań o znacznym stopniu trudności. W jego wypowiedziach można dostrzec neologizmy językowe (formy nieużywane w języku dorosłych). Wymowa czterolatka staje się bardziej precyzyjna dzięki usprawnianiu się narządów artykulacyjnych i pionizacji przedniej części języka. Głoski s, z, c, dz, powinny już brzmieć twardo i podobnie jak ś, ź, ć, dź powinny być wymówione z „zamkniętymi” zębami. Język nie może wsuwać się między zęby - wymowa międzyzębowa musi zostać skorygowana przez logopedę, nie ustąpi samoistnie. U niektórych dzieci można zaobserwować artykulację głoski (l), przechodzącą w drżący dźwięk (r), lub nawet pełne wymówienie głoski (r). Niekiedy pojawiają się też głoski (sz, ż, cz, dż), ale ich wymawianie jako s, z, c, dz a także (r ) jako (l) jeszcze w tym okresie jest prawidłowością rozwojową. Nieprawidłowe będzie natomiast zastępowanie głoski (r) przez (ł). W momencie, gdy dziecko zamiast „ rakieta” powie „łakieta”, to taka wymowa już nie mieści się w normach dlatego wieku - grozi to przekształceniem (ł) w zdeformowane (r ) wymawiane w tylnej części jamy ustnej, co wymaga oddziaływania logopedycznego;
Dziecko wypowiada się wielozdaniowo, zachowuje kolejność zdarzeń i zależności przyczyny i skutku, opowiada o tym, co się dzieje (w przedszkolu, na spacerze, w kinie), umie wyjaśnić znaczenie wielu słów. Jego wypowiedzi są już prawidłowe pod względem gramatycznym. Dziecko doskonali swoją wymowę. Głoska (r ) często jest już wymawiana prawidłowo, wymawia sz, ż, cz, dż. Głoski dźwięczne powinny brzmieć dźwięcznie;
Proces rozwoju wymowy powinien być już ukończony, proces rozwoju języka nadal trwa (nauka nowych wyrazów). Brzmienie wszystkich głosek powinno być prawidłowe, a błędy gramatyczne całkowicie zanikają. Wypowiedzi powinny być wielozdaniowe, sensowne i poprawne.
Wczesne wykrycie wady wymowy w odpowiednim czasie i wdrożenie odpowiedniej terapii logopedycznej jest szalenie ważne. Logopeda:
Niezwłocznie wizyta u logopedy jest konieczna, gdy:
Nigdy nie jest za wcześnie ani za późno, by udać się do logopedy. Lepiej „dmuchać na zimne”, niż potem żałować zmarnowanego czasu W wielu przypadkach czas jest bardzo cenny, bo raz utracony, nigdy nie wróci. Bagatelizowanie prostych spraw może niepotrzebnie opóźnić terapię bardziej złożonego problemu!
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.
Nie masz jeszcze konta na familie.pl?
Załóż je już teraz!