Opublikowany przez: Familiepl 2021-01-08 10:36:09
Niektóre dzieci przyswajają naukę czytania i poznawanie liter w sposób błyskawiczny. Wiele maluchów ma z tym jednak problem. Nie dziwmy się więc, że ostatnio furorę wśród rodziców robi nauka czytania symultaniczno-sekwencyjna, zwana też metodą krakowską.
Według niej dziecko uczy się najpierw sylab, a nie liter. Więc można powiedzieć, że jest metoda dość rewolucyjna, ponieważ w systemie nauczania w naszych szkołach zazwyczaj jest dokładnie odwrotnie – dzieci poznają poszczególne litery, a dopiero w kolejnym etapie łączą je w sylaby czy głoski.
SPIS TREŚCI:
Zazwyczaj naukę czytanie dzieci rozpoczynają w późniejszych latach przedszkolnych – poznając właśnie literki, a potem sylaby. Tymczasem naukę czytania metodą krakowską symultaniczno-sekwencyjną można rozpocząć już nawet w wieku 3 lat, gdy dziecko rozpoczyna przygodę z przedszkolem.
Krakowska metoda czytania opracowana została głównie jako pomoc w nauce dla dzieci z zaburzeniami rozwoju – między innymi autystycznymi, czy z zespołem Downa. Okazuje się jednak, że nauka czytania symultaniczno-sekwencyjna jest doskonała także dla dzieci z dysleksją, ale również dla dzieci bez stwierdzonych zaburzeń, którym z trudem przychodzi nauka czytania. Sprawdzi się tez ona dla dzieci wczesnoszkolnych, które zaczynają swoją przygodę z czytaniem lub sprawia ono im trudność.
Metoda krakowska opiera się na wykorzystaniu współpracy obu półkul lewej, działającej sekwencyjnie i prawej – symultanicznej. Jej twórcy dowodzą też, że neurologicznie i rozwojowo mózg dziecka jest nastawiony wcześniej na odbiór sylab, nie głosek. Metoda krakowska pozwala na rozwój i wpieranie obu półkul, a co za tym idzie łatwiejsze przyswojenie nauki czytania.
Na początku musimy nauczyć mózg dziecka różnicowania kształtów, odnajdywania podobieństw i różnic. Możemy to robić wykorzystując w początkowej fazie obrazki, a następnie przejść do figur geometrycznych.
Mózg nauczony sekwencji, łatwiej będzie różnicował literki i sylaby. Naturalny będzie też kierunek czytania, ale również odnajdowanie i zapamiętywanie różnic w kształcie liter (a-ą, l-ł itp.).
Naukę czytania należy rozpocząć od nauki samogłosek, przetwarzanych przez prawą półkulę. Nie uczymy dziecka tylko czytania i zapamiętania nazwy samogłoski, ale także przypisujemy im skojarzenia. Np. „A” – krzyczymy kiedy się czegoś przestraszmy, „O” – gdy jesteśmy zdziwieni. Dobrze jest jednak przypisywać literkom różne skojarzenia, aby jak najbardziej stymulować mózg. Pokazując dzieciom kartoniki z konkretnymi samogłoskami, należy też dodać do nich ruch – czyli np. pokazać opisywana sytuację gestem dłoni, a także dźwięk – wypowiadając ja głośno.
Gdy dziecko opanuje czytanie samogłosek, możemy przejść do nauki sekwencyjności, powtarzając samogłoski takie same jak OOO, AAA, a potem je łącząc – AOIEU itp.
Gdy dziecko bez problemu już odczytuje sekwencje samogłosek, przechodzimy do nauki czytania globalnego. Zaczynamy tutaj od wyrażeń dźwiękonaśladowczych oraz rzeczowników w mianowniku. Uczymy dziecko odczytać jego imię, imiona domowników, wyrazy mama i tata. Następnie przechodzimy do prostych czasowników w 3 osobie, jak: śpi, je, mówi, robi itp. Etykietki z nazwami przedmiotów można też nakleić w odpowiednich miejscach w domu.
W dalszej kolejności możemy przejść do nauki odczytywania sylab, angażującej lewą półkulę. Rozpoczynamy od sylab z na literki, które dziecko poznaje jako pierwsze czyli np. p – jak pa, py, pe, pu. Korzystamy z tych zakończonych samogłoską. Powoli wprowadzamy kolejne, a następnie możemy wprowadzać tzw. paradygmaty opozycyjne – czyli pa ma, da ma itp. Kolejność wprowadzania sylab określają litery: p, m, b, l, f, w, t, d.
Po tym etapie możemy rozpocząć naukę czytania globalnego poszczególnych sylab oraz czytanie z zrozumieniem.
BIBLIOGAFIA:
Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Jagoda Cieszyńska, Wydawnictwo Edukacyjne,
www. centrummetodykrakowskiej.pl/blog,
Bąk Piotr: Czytanie i recytacja w klasach początkowych, Piotr Bąk. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,
Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania w szkole, Maria Burtowy. Poznań, Wydawnictwa Naukowe UAM
CZYTAJ TEŻ: Sen dziecka a jego wyniki w nauce - jaka jest zależność?
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.