Dzieci spożywają coraz więcej cukru – i to niekoniecznie w postaci oczywistych słodyczy, słodzonych napojów, czy przekąsek. Cukier jest obecny i dodawany również do wielu produktów, których byśmy o to nie podejrzewali. Może występować w jogurtach, napojach mlecznych, przetworach itp. A badacze coraz częściej wskazują, że to właśnie cukier jest odpowiedzialny za otyłość, choroby serca, a jak się teraz okazuje – nawet za upośledzenie funkcji pamięci.
Czytaj też: Jak wspierać odporność dziecka po powrocie do przedszkola lub szkoły? >>
Cukier może powodować kłopoty z pamięcią w przyszłości
Departament Rolnictwa oraz Zdrowia i Opieki Społecznej Stanów Zjednoczonych, we wspólnej publikacji zalecają znaczne ograniczenie ilości dodawanych cukrów do produktów i potraw, na poziomie mniejszym niż mniej niż 10 procent kalorii dziennie. Natomiast dane z Centers for Disease Control and Prevention pokazują, że Amerykanie w wieku od 9 do 18 lat znacznie przekraczają to zalecenie, a większość kalorii pochodzi z napojów słodzonych cukrem.
A jak się okazuje według najnowszych badań wysokie spożycie cukru w dzieciństwie wpływa na rozwój mózgu, a konkretnie na obszar, o którym wiadomo, że ma kluczowe znaczenie dla uczenia się i zapamiętywania, zwany hipokampem. Biorąc pod uwagę rolę, jaką hipokamp odgrywa w różnych funkcjach poznawczych oraz fakt, że obszar ten nadal rozwija się w późnym okresie dojrzewania, naukowcy starali się lepiej zrozumieć jego podatność na dietę wysokocukrową za pośrednictwem mikroflory jelitowej.
Codzienne spożywanie napojów słodzonych upośledza funkcje uczenia się
Przeprowadzone badania przeprowadzone na gryzoniach dowiodły, że codzienne spożywanie napojów słodzonych cukrem w okresie dojrzewania upośledza wykonywanie zadań związanych z uczeniem się i pamięcią w wieku dorosłym. Udało się ponadto pokazać, że zmiany w mikrobiocie jelitowej pod wpływem spożywania cukru, mogą właśnie być kluczem do upośledzenia funkcji pamięci w dorosłości.
Naukowcy poszli o krok dalej i pokazali, że podobne deficyty pamięci obserwowano nawet wtedy, gdy bakterie zwane Parabacteroides (występujące w jelitach podczas spożywania cukrów) zostały eksperymentalnie wzbogacone w jelitach zwierząt, które nigdy nie spożywały cukru.
Badanie przeprowadzono na University of Georgia we współpracy z grupą badawczą University of Southern California
Źródło https://news.uga.edu/sugar-not-so-nice-childs-brain-development/
CZYTAJ TEŻ >> Ile dać na komunię? A może prezent?