Artykuł promocyjny Opublikowany przez: Kasia P. 2017-04-05 12:35:21
Autor zdjęcia/źródło: mat. promocyjne
Poprzez samodzielne czytanie dziecko nabiera poczucia sprawczości i niezależności. Uczymy dziecko, że może ono na sobie polegać i w trudnych momentach uzyskać wsparcie nie tylko w ramionach rodziców, ale również w bohaterach czytanych książek, z którymi się identyfikuje. Świadomość dziecka, że nie jest się jedyną osobą doświadczającą trudności sprzyja większej akceptacji siebie, swoich emocji, myśli i uczuć.
Dziecko nabiera świadomości, że może mieć wpływ na otaczającą rzeczywistość, co sprzyja większemu zaufaniu we własne siły, tworząc wewnętrzne poczucie bezpieczeństwa, które to wartości stanowią fundament zdrowia psychicznego.
Samodzielne czytanie jest treningiem uważności. Dziecko nabywa zdolności koncentracji, co pomaga się zrelaksować i wyciszyć.
Umiejętność samodzielnego czytania daje okazję do nawiązania intymnej relacji ze swoimi myślami, uczuciami i potrzebami. W bezpiecznej, pełnej akceptacji i uważności atmosferze dziecko uczy się również cierpliwości, co sprzyja większej refleksji i świadomości siebie.
Czytanie poszerza zasób słownictwa, uczy wyrażać własne myśli, uczucia i emocje, a są to kompetencje niezbędne do samodzielnego i prawidłowego funkcjonowania społecznego.
Śledząc losy bohaterów dziecko uczy się nazywać emocje, jednocześnie oswajając się z nimi. Jest to element autoterapii, ponieważ w ten sposób dziecko oczyszcza się z zalegających uczuć. Czytanie daje zatem pewnego rodzaju ukojenie, poczucie akceptacji dla swojego wewnętrznego świata przeżyć. Pojawia się myślenie, że skoro mój bohater przeżywa smutek, to może ja również mogę się z nim zmierzyć?
Mając lepszy kontakt ze sobą dziecko automatycznie staje się bardziej wrażliwe na potrzeby innych. Rozwija w sobie zdolność do współodczuwania.
Podczas czytania uaktywniają się te same obszary mózgu, które są aktywne gdy rzeczywiście przeżywamy jakieś doświadczenie. Czytanie pełni zatem funkcję profilaktyczną. Śledząc losy bohaterów dziecko może się mentalnie przygotować na różne scenariusze zdarzeń. W ten sposób poznaje nowe wzorce zachowań oraz poszerza spektrum swoich potencjalnych działań.
Źródłem pomysłu akcji jest program wydawniczy Edukacyjnego Egmontu „Czytam sobie” wspierający dzieci w nauce samodzielnego czytania. Dotychczas wydano 54 tytuły na 3 różnych poziomach zaawansowania czytelniczego, autorstwa czołowych współczesnych polskich autorów i ilustratorów.
W tegorocznej Akcji Czytam sobie wzięli udział m.in. Olga Bołądź, Mateusz Kusznierewicz, Wojciech Malajkat, Karolina Malinowska, Jakub Wons i Borys Szyc. Spot promujący samodzielne czytanie, w którym zobaczymy ambasadorów programu, będzie można obejrzeć w telewizji
i w Internecie.
Ważnym miejscem dla odbiorców będzie strona internetowa www.Czytamsobie.pl, na której można będzie znaleźć opinie ekspertów, materiały i scenariusze warsztatów, które pomogą w nauce samodzielnego czytania, a także wypowiedzi ambasadorów akcji.
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.