Co robi dziecko w pierwszym roku życia? Umiejętności roczniaka - Artykuł
Znajdź nas na

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

Co robi dziecko w pierwszym roku życia? Umiejętności roczniaka

Co robi dziecko w pierwszym roku życia? Umiejętności roczniaka

Autor zdjęcia/źródło: Jakie ma umiejętności roczne dziecko @Pixabay

Pierwszy rok życia dziecka to milowy krok w jego rozwoju. Co robi roczniak? Jakie umiejętności powinien mieć bobas po skończeniu dwunastu miesięcy? Wyjaśniamy

Dwunastomiesięczny bobas jest coraz ciekawszy otaczającego świata i aktywnie poznaje otoczenie. Okres, który upłynął dotychczas fachowo nazywany jest niemowlęctwem, tuz po nim następuje okres poniemowlęcy lub okres wczesnego dzieciństwa (do 36. msca życia). Dwunastomiesięczne dziecko nadal nastawione jest na przebywanie głównie z matką, ale coraz chętniej zostaje też z innymi osobami (członami rodziny, nianią itp.)

Co robi dziecko w pierwszym roku życia?

Umiejętności rocznego dziecka mogą się nieco różnić od tych przyjętych standardowo w kalendarzu rozwojowym. Oczywistym jest, że dzieci rozwijają się w swoim tempie i porównywanie do podobnych rocznikowo mija się z celem. Ale pewne umiejętności, które powinno posiąść roczne dziecko, pozwolą się rodzicom zorientować, czy maluch rozwija się w miarę prawidłowo.

Co potrafi dwunastomiesięczny bobas?

- Proces ząbkowania rozpoczął się już po 6. mscu życia, więc roczne dziecko może mieć kilka mlecznyc zębów (przyjmuje się około sześciu)
- Roczne dziecko potrafi już przejść samodzielnie kilka kroków. Nie są to jednak kroki bardzo pewne, a ich finał może się zakończyć na podłodze

- Rozpoznaje najbliższych członków rodziny, a czasem też nawet tych dalszych

- Potrafi świadomie spersonalizować słowa „mama” i „tata”

- Chętnie współpracuje z rodzicami (podaje przedmioty itp.)

- Rozumie proste polecenia

- Roczne dziecko chętnie powtarza i naśladuje słyszane dźwięki (hau-hau, Ti-tit)

- Potrafi świadomie mówić „nie”, jeśli nie ma na coś ochoty

- Nadal doskonali zmysł dotyku – właśnie dotykając i ruszając wszystko w zasięgu rąk

- Ciągle trwa faza oralna u dziecka, czyli wkładanie wszystkiego do buzi

- Interesuje się innymi dziećmi, ale niekoniecznie współpracuje w trakcie wspólnej zabawy.

>>> Czytaj też: Zespół kociego krzyku - przyczyny, objawy i leczenie choroby