Opublikowany przez: kaskur 2010-02-05 19:11:22
Autyzm wczesnodziecięcy to zaburzenia, które najczęściej pojawia się w pierwszych trzech latach życia, a pierwsze nieprawidłowości mogą pojawić się już w ciągu pierwszych miesięcy życia dziecka, lub także później około 4-5 roku.
Czym jest autyzm wczesnodziecięcy? Jest to zaburzenie polegające na nieprawidłowym rozwoju psychiczny dziecka w zakresie głównie kontaktu z otoczeniem, mowy Przyczyny autyzmu wczesnodzięcego, jak do tej pory nie są znane. Ogólnie przyjmuje się, że przyczyna tkwi w zaburzeniu neurobiologicznym, powodującym niewłaściwa pracę mózgu.
Objawami autyzmu są:
- brak lub ograniczony kontakt wzrokowy;
- patrzenie „przez osobę”
- problemy z mową: mutyzm ( brak mowy) lub używanie własnego słownictwa wraz z tworzeniem własnych wyrazów (m.in. słowotwórstwo, zamiana głosek), bądź echolalia (powtarzanie jak „echo”)
- wprawianie siebie lub przedmiotów w ruch obrotowy,
- sprzeciwia się jakikolwiek zmianą w swoim otoczeniu, sprzeciw ten może być i jest często agresją
-nadwrażliwość na dotyk, lub brak reakcji na ból
-brak kontaktu z otoczenie
-nie przywiązują się do osób, nawet rodziców.
-dziecko się nie przytula
-nie potrafi wskazać ręką co go interesuje
- często występują zachowania agresywne lub autoagresywne ( bicie głową w ścianę)
- są lękliwe
Objawy powyższe mogą występować w różnym nasileniu oraz różnych zestawieniach. U jednych dzieci są bardzo widoczne, u innych mogą być trudne do zauważenia. Z tych powodów diagnoza autyzmu u dzieci jest bardzo trudna. Rozpoznanie diagnozy wymaga dokładnej obserwacji dziecka, a rozpoznania dokonuje zwykle zespół lekarzy specjalistów (pedagog,, psycholog, pediatra i psychiatra) Duże znaczenie ma także wywiad z rodzicami. To my rodzice przebywamy z dzieckiem na co dzień, obserwujemy je i możemy w takich wypadkach udzielić wielu cennych informacji lekarzom.
Leczenie tego zaburzenia odbywa się w drodze terapii, zwykle dobieranej indywidualnie przy udziale terapeutów i rodziców. Metody terapii to m.in.:
-Stosowana analiza behawioralna czyli metoda „małych kroczków”, polegająca na zachęcaniu i nagradzaniu,
- RDI (Relationship Development Intervention) – inaczej metoda „opcji” która polega na zaakceptowaniu świata dziecka, potem pokazaniu mu swojego świata i pozwoleniu dokonania wolnego wyboru,
-Holding – kontrowersyjna terapia, polegająca na wymuszeniu i przywróceniu kontaktu między matką a dzieckiem.
Autyzm jest zaburzeniem w którym liczy się szybka diagnoza. Im szybciej rozpocznie się terapię tym lepsze SA rokowania dla dzieci. Terapeuci znają przypadki ( nieliczne) całkowitego wyzdrowienia. Dzieci z zaburzeniami autystycznymi, to nie tylko dzieci z którymi nie ma żadnego kontaktu, ale to także dzieci które mogą mieć cechy autystyczne. Jeżeli cokolwiek niepokoi nas zachowaniu naszego dziecka nie czekajmy, szczególnie jeżeli u dziecka do tej pory rowijając się prawidłow, zaczynają się pojawiać różnego rodzaju dysproporcje rozwoju, bądź rozwuj ulega zahamowaniu, lub nawet cofnięciu.
źródło: za abcautyzm.pl oraz synapsis.pl
Czytaj też:
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
alanml 2010.02.06 08:43
Kiedyś ten temat bardzo mnie interesował. Duzo czytałam. I nawet zaczełam wariować. Gdy zawołałam syna a on nie zareagował za pierwszym razem struchlałam. On ma autyzm jak nic. Oczywiście nie ma autyzmu ale wiele objawów tej choroby pasuje do każdego normalnego dziecka, datego diagnoza jest tak trudna. www.102design.pl
camea 2010.02.06 00:05
Polecam blog autystyczna-mama.bloog.pl/ - z humorem, ale prawdziwie i rzeczowo.Dziecko jest najlepszym nauczycielem
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.