1. Jeśli uważasz, że zasługujesz na podwyżkę, nigdy nie myśl że Twój szef wyjdzie pierwszy z taką inicjatywą. Weź sprawy w swoje ręce.
2. Ustal, ile Twoja praca jest warta na rynku. Sprawdź to na forach, Google, Internecie, poszukaj rankingów, przejrzyj branżowe czasopisma – na pewno znajdziesz tam rzetelną odpowiedź, a przy okazji wymienisz się spostrzeżeniami z innymi praktykami na podobnym stanowisku.
3. Bądź realistą w ocenie tego, ile jesteś wart i ile Twój pracodawca byłby skłonny zapłacić za Twoją pracę. Po tym, jak ustaliłeś swoją stawkę, możesz przystąpić do negocjacji.
4. Pamiętaj, że szefowie chcą w swoim zespole takie osoby, które przyczyniają się do sukcesu przedsiębiorstwa przez: zwiększanie sprzedaży, zysków, wydajności. Jak również przez: zmniejszanie strat, wszelkich kosztów. Będzie Ci również wdzięczny za poprawę wizerunku firmy, relacji z klientami i budowanie przewagi konkurencyjnej.
5. Przeprowadź precyzyjną analizę swojego zakresu obowiązków. Bądź tak obiektywnym jak to tylko możliwe i wypisz konkretne korzyści, które przedsiębiorstwo zyskało dzięki Twojej pracy, umiejętności i doświadczeniu.
6. Spodziewaj się trudnych pytań ze strony przełożonego. Określ więc swoje słabe strony i przygotuj sobie pozytywne odpowiedzi.
7. Jeśli posiadasz ostatnią ocenę pracowniczą, przestudiuj ją dokładnie i naświetl w niej wszystkie swoje osiągnięcia i wskaż, jak do tego doszedłeś, co firma zyskała.
8. Musisz wiedzieć z jakich wzorców, norm, korzysta Twój pracodawca dla oceniania wyników pracy i dostosuj do tego swoje argumenty.
9. Wybierz odpowiedni dzień. Niech to będzie podczas jakiegoś luźnego spotkania. Ile razy „łapałeś szefa” na parkingu, w przerwie na lunch itp.? To także dobra okazja.
10. Pamiętaj, że po tej rozmowie będziesz musiał nadal pracować ze swoim szefem. Zakończ więc spotkanie w dobrych relacjach między wami.
Nie popełnij tych błędów
1. Nie bądź nastawiony konfrontacyjnie.
2. Unikaj skrajności.
3. Nie stawiaj ultimatum.
4. Nie szantażuj że odejdziesz do konkurencji.
5. Uniknij porównań - zwłaszcza swojej pensji do kogoś innego.
6. Nigdy nie motywuj swojej potrzeby zwykłym „chcę więcej pieniędzy”.
7. Nie trzaskaj drzwiami.
8. Nie graj na emocjach szefa i nie wzbudzaj w nim litości.
9. Nie użalaj się nad swoim życiem prywatnym – nie tymi sprawami żyje firma.
10. Unikaj poniedziałkowych poranków i piątkowego popołudnia.
W oparciu o książkę Gerarda McLoughlina “Four Minutes to Job Interview Success”
Co wy o tym sadzicie? Przecież wszyscy chcemy lepiej zarabiać...zwłaszcza w nowym roku :)
Czego nam wszystkim życzę:)