Ptaszyna
Zarejestrowany: 02-07-2010 16:48 .
Posty: 37 IP:
2010-07-13 10:06:23
Każdy pracodawca musi chronić zdrowie pracowników i zapewnić im bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
Dlatego w pomieszczeniach firmy musi on zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy. Przepisy prawa pracy nie wskazują jej maksymalnej wysokości. Wyjątkiem są pracownicy młodociani, którzy nie mogą pracować, gdy temperatura w pomieszczeniu przekracza 30 stopni Celsjusza, a wilgotność 65 procent. Nakładają jednak na pracodawcę obowiązki, które mają ograniczyć skutki upałów.
Pracodawca musi zadbać o stan techniczny okien, aby posiadały żaluzje czy rolety, zapobiegające nadmiernemu nasłonecznieniu.
W trakcie upałów firma musi też dostarczyć pracownikom napoje. Jest to konieczne, jeśli temperatura powietrza przekracza 25 stopni Celsjusza (w przypadku pracowników wykonujących prace na otwartej przestrzeni) lub 28 stopni Celsjusza w pomieszczeniu (w przypadku pozostałych pracowników). Napoje powinny być udostępnione bezpłatnie w czasie godzin pracy w ilości zaspokajającej potrzeby pracowników.
Jeśli firma nie dopełni tych obowiązków, pracownik może zawiadomić inspekcję pracy, która może nałożyć karę grzywny. Pracownikom nie przysługuje ekwiwalent pieniężny za napoje. Pracodawca nie może więc nie wydawać podwładnym napojów i w zamian wypłacać im za to pieniądze.