Przez wiele lat otrzymywaliśmy herbatę, ręczniki oraz mydło. Od szeregu lat pracodawca bez jakiejkolwiek informacji zaprzestał tego świadczenia na rzecz pracowników. Czy istnieją jakieś przepisy, które regulują te sprawy, czy też jest to akt dobrej woli pracodawcy?
Odpowiada Danuta Rutkowska, rzecznik prasowy głównego inspektora pracy
REKLAMA
Czytaj dalej
if(typeof isSrd05==''undefined''){NPB("005");}
if (NJB(''srodtekst'') && typeof isSrd05==''undefined''){document.getElementById(''rekSrd05'').style.display=''block'';var isSrd05=true;} - Obowiązki pracodawcy w zakresie zapewnienia pracownikom środków higieny osobistej, takich jak mydło, inne środki do mycia, ręczniki itp. i napojów określają przepisy Kodeksu pracy (art. 232 i art. 233), a konkretyzują przepisy rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jednolity Dz.U. z 2003r. Nr 169, poz. 1650 ze zm.) oraz przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz.U. Nr 60, poz. 279).
Przepis art. 233 Kodeksu pracy stanowi, że pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikom niezbędne środki higieny osobistej. Zgodnie z § 115 rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, zarówno ilość jak i rodzaj tych środków powinny być dostosowane do specyfiki wykonywanej pracy i zanieczyszczenia ciała przy określonych pracach. Ponieważ przepis nie narzuca sposobu realizacji tego obowiązku, dlatego też niewydawanie pracownikom ręczników i mydła nie stanowi naruszenia prawa. Pracodawca musi tylko spełnić warunek zapewnienia pracownikom środków higieny osobistej odpowiadającym rodzajowi i stopniu zanieczyszczenia ciała przy pracach wykonywanych w zakładzie pracy. Jeżeli zatem, w związku z wykonywaną pracą, nie zachodzi konieczność mycia twarzy lub całego ciała – dopuszczalne jest zainstalowanie przy umywalkach dozowników z mydłem płynnym do mycia rąk oraz suszarek do rąk lub zapewnienie ręczników do jednorazowego użytku.
Pracodawca, który nie wydaje herbaty, ale zapewnia pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje, nie narusza przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Ma on, bowiem, obowiązek zapewnienia, nieodpłatnie, wszystkim pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów a pracownikom zatrudnionym stale lub okresowo w warunkach szczególnie uciążliwych - oprócz wody - innych napojów, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Ilość, rodzaj i temperatura tych napojów powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy i potrzeb fizjologicznych pracowników.
Rodzaje napojów wydawanych pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, wymagania, jakie te napoje powinny spełniać, a także przypadki i warunki ich wydawania określają szczegółowo przepisy rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów. Stanowiska pracy, na których pracownicy powinni otrzymywać napoje oraz szczegółowe zasady wydawania napojów pracodawca ustala w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi, a jeżeli u danego pracodawcy nie działa organizacja związkowa, pracodawca dokonuje ustaleń w tym zakresie po uzyskaniu opinii przedstawicieli pracowników.
wp.pl