Powitanie jest bardzo ważnym gestem rozpoczynającym każde spotkanie. Aby przebiegało ono w miłej atmosferze należy uczynić to prawidłowo. Najczęstszym błędem w etykiecie towarzyskiej jest witanie się zaraz po wejściu do domu w przedpokoju w okryciu wierzchnim. Czasem gospodarze są bezradni i mimo zaproszenia do zdjęcia okryć i udania się do salonu, goście podchodzą witają się, całują i dopiero wchodzą „na salony”. Zasada jest prosta – po wejściu do domu, zdejmujemy okrycia, przechodzimy dalej do pomieszczenia bardziej reprezentacyjnego niż przedpokój i dopiero witamy się, zaczynając od pani i pana domu. Przy powitaniu pierwsza wyciąga rękę osoba wyższa rangą, starsza do młodszej i kobieta do mężczyzny. Mężczyzna natomiast zawsze pierwszy kłania się kobiecie. Wszystkie osoby wchodzące do pomieszczenia witają pierwsi obecnych jeżeli nawet są ich zwierzchnikami.
Zasady, które obowiązują przy powitaniu:
1. Gdy kobieta wita się z mężczyzną, nie wstaje;
2. Kiedy kobieta wita się z kobietą w zbliżonym wieku, wystarczy, że lekko się podniesie; także na siedząco mogą podawać sobie dłoń, chyba że kobieta wita się ze szczególnie ważnym gościem lub kobietą znacznie starszą, wówczas wstaje;
3. Mężczyźni przy powitaniu powinni wstać;
4. Podawanie dłoni: kobieta podaje rękę mężczyźnie, starszy młodszemu, przełożony podwładnemu, osoba o wyższym prestiżu osobie mniej dostojnej; oznacza to, że rękę kobiecie-pracownikowi podaje, jako pierwszy, zawsze zwierzchnik;
5. Nie należy podawać ręki przez biurko ani przez stół, zawsze należy wyjść zza biurka;
6. Dłoń do uścisku należy wyciągnąć przed siebie i ścisnąć ją umiarkowanie; Nie podajemy wiątkiej dłoni, świadczy to o niepewności i braku zaufania
7. Przedstawiając kogoś należy podawać jego imię i nazwisko, przy czym imię wymieniamy zawsze przed nazwiskiem. Przy powitaniu nie ma obowiązku podawania sobie dłoni, choć w Polsce jest to dosyć popularne. Reguły przedstawiania drugiej osoby są odwrotne do reguł witania się (przedstawiamy mężczyznę kobiecie, osobę młodszą starszej, osobę niższej rangi osobie rangi wyższej)
8. W pracy - jako pierwszy wita się ten, który wchodzi do biura, nie ten który już w biurze jest (jednak na korytarzu działa jeszcze reguła pierwszeństwa) - nigdy nie popełnimy błędu, jeśli przywitamy kogoś jako pierwsi! Nie powtarzamy powitania kilkakrotnie w ciągu jednego dnia, jeśli spotykamy tę samą osobę - wystarczy wtedy uśmiech lub skinienie głowy
9. Kto komu sie kłania:
Mężczyzna kłania się kobiecie
Młodszy starszemu
Pracownik przełożonemu
Idący stojącemu
Wchodzący - obecnym
Jadący samochodem - idącym pieszo
Pojedyncza osoba - grupie
Idący schodami w górę - schodzącym
Idący szybciej - idącemu wolniej.
Gdziekolwiek wchodzimy pozdrawiamy obecnych: sprzedawczynię w sklepie, siedzących w poczekalni, w sali teatralnej...