III ĆWICZENIA ENERGETYZUJĄCE
Przy wykonywaniu tych ćwiczeń należy pić wodę. Człowiek powinien wypijać tyle szklanek wody, ile wynosi 1/11 wagi jego ciała. Pierwszym elementem każdego równoważenia jest wyciszenie, a pierwszym punktem wyciszenia picie wody. Aby się rzeczywiście czegoś nauczyć, należy dostarczyć organizmowi dostateczną ilość wody.
1.PUNKTY NA MYŚLENIE
a) opis ćwiczenia
Lewą rękę trzymamy na pępku, prawą masujemy punkty tuż pod obojczykiem, po lewej i prawej stronie mostka. Można też odchylić głowę i wodzić oczyma wzdłuż linii, gdzie sufit styka się ze ścianą. Kiedy się czyta, oczy szybciej przesuwają się po słowach.
b) oddziaływanie na umysł:
- przesyłanie informacji z lewej półkuli mózgu do lewej strony ciała i odwrotnie
- pozytywne działanie elektryczne i chemiczne
- zwiększenie przepływu energii elektromechanicznej ciała
c) poprawa umiejętności szkolnych
- wzrokowe przekraczanie linii środkowej w czasie czytania
- ruchowe przekraczanie linii środkowej, dla uzyskania lepszej koordynacji ciała (ułatwia to wykonywanie ćwiczeń naprzemiennych)
- wyeliminowanie przekręcania liter, przestawiania sylab
- pozostawanie w miejscu w czasie czytania
- pisanie odręczne i na maszynie
- wybiórcze oglądanie telewizji
- obsługa komputera
Punkty na myślenie stanowią baterie dla naszego organizmu. Pomagają regulować spalanie się przekaźników nerwowych, w złączach nerwowych mózgu. Sprzyjają jasności myślenia, zwiększają poziom energii, usprawniają ogólną koordynację i wzrok.
2. PUNKTY UZIEMIENIA
a) opis ćwiczenia
Trzymamy dwa palce- wskazujący i środkowy- pod dolną wargą, drugą rękę kładziemy na górnej krawędzi kości łonowej. Wzrok kierujemy w dół.
b) oddziaływanie na umysł:
- zdolność do pracy w polu środkowym
- stabilizacja
- poprawa przemiany materii
- akomodacja wzroku
c) poprawa umiejętności szkolnych
- zdolności organizacyjne (horyzontalne lub pionowe przesuwanie wzroku, bez jakichkolwiek zaburzeń; odczytywanie słupków matematycznych, literowanie)
- akomodacja wzroku w czasie zajęć wymagających pracy w bliskim, dalekim polu widzenia np.: odczytywanie z kartki papieru, książki, a odczytywanie z tablicy
- pozostawanie w miejscu, bez rozpraszających ruchów w czasie czytania
- całkowite skupienie uwagi na czytaniu
Punkty uziemienia odnoszą się bezpośrednio do stymulacji mózgu, usuwania zmęczenia umysłowego.
3. PUNKTY PRZESTRZENI
a) opis ćwiczenia
Trzymamy dwa palce- wskazujący i środkowy- nad górną wargą, drugą rękę kładziemy na kości ogonowej. Wzrok skierowany w górę lub wędruje od dołu do góry i zatrzymuje się w górze.
b) oddziaływanie na umysł:
- odświeża umysł
- poprawia trójwymiarowe widzenie
- ostrość postrzegania
- kontakt wzrokowy
- łagodne przechodzenie wzroku z dalszego do bliższego pola widzenia
c) poprawa umiejętności szkolnych:
- pomaga rozluźnić się i uspokoić przed sprawdzianami, testami
- poprawia umiejętności potrzebne do gier i zajęć sportowych
- wzrasta zaangażowanie i motywacja do działania
- pozostawanie w miejscu, bez wykonywania rozpraszających ruchów w czasie czytania
Punkty przestrzeni współpracują z mózgiem, kręgosłupem oraz centralnym systemem nerwowym. Ich pobudzanie ułatwia odświeżanie umysłu, dzięki dostarczonemu przez krew i płyn rdzeniowo- mózgowy pokarmowi, który jest niezbędny zarówno w czasie relaksu, jak i wytężonej pracy.
4. ENERGETYCZNE ZIEWANIE
a) opis ćwiczenia
Wywołuje się ziewanie, masując obiema rękami równocześnie okolice stawu skroniowo- żuchwowego. Opuszczamy powoli dolną szczękę udając, że ziewamy, wydajemy głęboki, relaksujący odgłos ziewania.
b) oddziaływanie na umysł
- odciążenie mózgu
- relaks narządu wzroku i poprawę wzroku
- zdolność do relaksu ośrodków twórczego myślenia
- poprawę równowagi
c) poprawa umiejętności szkolnych
- głośne czytanie
- twórcze pisanie
- wystąpienia publiczne: przemówienia, występy wokalne, koncerty
Ponad połowa połączeń nerwowych mózgu z ciałem, przechodzi przez staw skroniowo- żuchwowy. Mięśnie żuchwy stanowią najsilniejszą grupę ze wszystkich mięśni ciała. Rozluźnienie jakie osiągnął Dennison w swoim stawie skroniowo- żuchwowym wpłynęło na narząd wzroku zwiększając jego zasięg po bokach ciała.
5. KAPTUREK MYŚLICIELA
a) opis ćwiczenia
Ćwiczenie polega na masowaniu małżowin usznych z wyciąganiem ich i wywijaniem do tyłu, do góry, do dołu. Powtarzamy kilkakrotnie. Na uchu, które ma kształt embriona, znajdują się reprezentacje całego ciała. Stymulując punkty na małżowinie usznej stymulujemy całe ciało.
b) oddziaływanie na umysł:
- rozpoznawanie dźwięków, uważne słuchanie, zapamiętywanie dźwięków
- słyszenie własnego głosu
- formułowanie zdań, myśli w pamięci
- wzrost umysłowej i fizycznej sprawności
- stymulacja ucha wewnętrznego
- krótkoterminowa pamięć używana w czasie pracy
c) poprawa umiejętności szkolnych
- rozumienie ze słuchu
- wystąpienia publiczne typu: przemowa, koncert, występ wokalny
- prowadzenie rozmów
- liczenie w pamięci
Kapturek myśliciela stymuluje ośrodki słuchowe rozpraszające tony w pojedyncze dźwięki oraz łączy je uzyskując słowa lub dźwięki o określonym znaczeniu. Jednocześnie tym ćwiczeniem pobudzamy naszą wyobraźnię poprzez muzykę, rytm.