II ĆWICZENIA WYDŁUŻAJĄCE- ROZCIĄGAJĄCE (OCHRONA ŚCIĘGIEN)
1.SOWA
a) opis ćwiczenia
Chwytamy mocno ściskając jedną ręką mięśnie barku, powoli odwracamy głowę, żeby popatrzeć za siebie przez ramię, wyprostowujemy się i głęboko oddychamy. Następnie oglądamy się w tył przez drugie ramię, jednocześnie swobodnie opuszczając ramiona. Głowę opuszczamy luźno do przodu dotykając brodą klatki piersiowej i robimy głęboki wdech rozluźniając mięśnie. Ćwiczenie powtarzamy zaczynając od ściskania mięśni drugiego barku.
b) oddziaływanie na umysł
- słuchanie własnego głosu
- pamięć długo i krótko terminowa
- formułowanie myśli i zdań w pamięci
- koordynacja wzrokowo- słuchowa z pracą całego ciała
c) poprawa umiejętności szkolnych:
- rozumienie ze słuchu
- zdolność poprawnego wysławiania się
- literowanie (kodowanie i odszyfrowywanie)
- rachunki matematyczne
- zapamiętywanie cyfr
- pisanie na maszynie oraz obsługa komputera
Dzięki SOWIE rozluźniamy mięsień czworoboczny oraz jesteśmy w stanie osłabić napięcia towarzyszące pracy w bliskim polu widzenia takich jak: czytanie, pisanie rachunki matematyczne i obsługa komputera. Słuch i potencjalne zdolności naszego umysłu, pamięci ulegają znacznej poprawie.
2. AKTYWNA RĘKA
a) opis ćwiczenia
Podnosimy w górę rękę wyprostowaną i przytulamy ją do ucha. Następnie robimy łagodny wdech przez usta stulone w ryjek. Równocześnie pobudzając mięśnie wyprostowanej ręki, odpychamy ją drugą ręką w czterech kierunkach (przód, tył, do siebie, od siebie).
b) oddziaływanie na umysł
- koordynacja tylnej i przedniej części mózgu
- prawidłowa praca przepony, poprawa oddychania
- koordynacja ręka oko oraz w posługiwaniu się różnego typu przyrządami
c) poprawa umiejętności szkolnych:
- kaligrafia, krzywe pismo
- literowanie, ortografia
- pisanie twórcze
- wzrost stopnia koncentracji, skupienia
Poprzez oddziaływanie na jamę klatki piersiowej, współpracę z sercem aktywna ręka łączy umiejętność wyrażania myśli, właściwego postępowania z twórczym ośrodkiem mózgowym.
3. KOBRA
a) opis ćwiczenia
Siedząc wygodnie na krześle opieramy głowę na stole, ręce także układamy na stole na szerokość ramion. Palce skierowane lekko do środka. Przepona i klatka piersiowa są wypełnione powietrzem, ramiona pozostają rozluźnione. Głowa zwrócona w kierunku klatki piersiowej powoli odchyla się do tyłu i powraca
odpocząć na stole
b) oddziaływanie na umysł
- zdolność przekraczania linii środkowej
- odciążenie centralnego systemu nerwowego
c) poprawa umiejętności szkolnych
- widzenie obuoczne
- rozumienie ze słuchu
- zdolność wysławiania się, umiejętności językowe
- koordynacja ręka oko
Dr Dennison wprowadził kobrę w swoim centrum nauczania, mając zamiar usunąć stresy wynikające z monotonnej pracy przy biurku , komputerze, czy też oglądania telewizji. Ćwiczenia te dążą do koncentracji bez użycia mięśni antagonistycznych.
4. ZGINANIE STOPY
a) opis ćwiczenia
Pozycja siedząca- prawą nogę zgiętą w kolanie kładziemy na udzie lewej. Kostka na zewnątrz kolana. Kciukiem i palcem wskazującym lewej ręki naciskamy mocno punkty za kostką i poniżej niej; drugą ręką obejmujemy podudzie pod kolanem naciskając mocno kciukiem- od strony przyśrodkowej- i palcami wskazującymi i środkowymi- od strony bocznej miejsca pod kolanem tej samej nogi. Z wdechem zginamy powoli stopę, z wydechem prostujemy ją. To samo z lewą nogą.
b) oddziaływanie na umysł
- koordynacja tylniej i przedniej części mózgu
- uwydatnienie zdolności językowych
c) poprawa umiejętności szkolnych
- rozumienie ze słuchu
- twórcze pisanie
- umiejętność wypełniania poleceń oraz rozwiązywania zadań
Podczas pracy z dziećmi opóźnionymi językowo dr Dennison odkrył związek pomiędzy ścięgnami łydki, a poprawnym wysławianiem się i rozwojem zdolności językowych. Nadmiernie ruchliwi uczniowie, i niewiele mówiący, są jednak w stanie prawidłowo skoncentrować swoją uwagę, słuchać i uczyć się.
5. PRZYCISKANIE DZWONKA
a) opis ćwiczenia
Stajemy za krzesłem, rękoma trzymając mocno oparcie krzesła, wykrok jednej nogi do tyłu. Z wdechem unosimy stopę nogi wysuniętej do tyłu na palce, z wydechem opadamy na piętę, uginając w kolanie nogę z przodu. Jeżeli nie czujemy przy tym napięcia mięśni, należy zwiększyć wykrok. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy wolno i płynnie, a następnie zmieniamy nogę.
b) oddziaływanie na umysł
- koordynacja tylniej i przedniej części mózgu
- uwydatnienie zdolności językowych
c) poprawa umiejętności szkolnych
- rozumienie ze słuchu
- twórcze pisanie
- umiejętność wypełniania poleceń oraz rozwiązywania zadań
- poprawne zachowanie
- wzmożenie uwagi
prawidłowa reakcja, zdolność komunikowania się
6. SIĘGANIE PO PIŁKĘ
a) opis ćwiczenia
Pochylamy się do przodu, lecz nie na siłę, poddajemy się sile przyciągania ziemskiego. Wykonując skłon klatką piersiową do nóg, staramy się nie napinać mięśni nóg i grzbietu. Sięgamy jak najdalej przed siebie, penetrując wysuniętymi rękami wszystkie miejsca, do których możemy dostać.
b) oddziaływanie na umysł
- poczucie równowagi i koordynacji ciała
- wzrost pewności siebie
- wzmożenie koncentracji wzrokowej
- głębsze oddychanie zwiększające energię ciała
c) poprawa umiejętności szkolnych
- czytanie i rozumienie
- arytmetyka w pamięci
- abstrakcyjne myślenie
Przekazując te ćwiczenia swoim uczniom dr Dennison komentował je jako zwiększające poczucie ładu wewnętrznego, lepszej organizacji ciała, a także poprawiające wyniki szkolne i umiejętności organizacyjne.
7. WYPADY
a) opis ćwiczenia
Stajemy w rozkroku- palce prawej stopy kierujemy w prawo, palce lewej stopy prosto przed siebie. Robiąc wydech uginamy prawe kolano, a następnie przy wdechu prostujemy prawą nogę. Biodra mają być obniżone- wzmacnia to biodra.
b) oddziaływanie na umysł
- przekraczanie linii środkowej ciała
- odprężenie całego ciała
- stabilność
- umiejętność sprawnej organizacji
- orientacja w przestrzeni
- poprawa oddychania
- odciążenie narządu wzroku
c) poprawa umiejętności szkolnych
- rozumienie
- długoterminowa pamięć
- umiejętność szybkiego zapamiętywania
- przeprowadzanie rozmów, prowadzenie rachunków
- wzrost poczucia własnej wartości
- obsługa komputera, maszyny do pisania
Wypady aktywizują cały układ mięśniowy, co pozwala na sprawniejsze poruszanie się, stabilizację ciała. W kinezjologii stanowią one bardzo ważny element ćwiczeń rozciągających.