Kinezjologia edukacyjna dr P. Dennisona
Mózg człowieka składa się z dwóch półkul w specyficzny sposób przetwarzających informacje. Półkula lewa, „logiczna " zajmuje się szczegółami zaś półkula prawa jest odpowiedzialna za emocje, intuicję.
Każdy z nas ma jedną półkulę bardziej dominującą od drugiej. Współczesna edukacja stawia przed uczniami takie wymagania, że koniecznym staje się maksymalne wykorzystanie obu półkul. Dzięki temu we wszystkich działaniach można być wydajniejszym i doskonalszym.
Ja tłumaczę uczniom to w następujący sposób:, „Jeżeli możesz nauczyć się tematu szybciej i łatwiej, a potem mieć więcej czasu na zabawę, to, dlaczego z tego nie skorzystać?"
I ĆWICZENIA AKTYWIZUJĄCE
1. ĆWICZENIE
a) opis ćwiczenia
Podnosimy do góry prawe kolano i dotykamy je lewą ręką, następnie podnosimy lewe kolano i dotykamy prawą ręką, delikatnie skręcając całe ciało ( w miarę możliwości przekraczamy linię środka).
b) oddziaływanie na umysł
- wzrokowe, słuchowe, kinestetyczne przekraczanie linii środkowej koordynacji pracy rąk, zręczności
- ćwiczenia lewego i prawego oka
- usprawnianie narządu wzroku
c) poprawa umiejętności szkolnych
- polepszenie koordynacji lewa i prawa strona ciała
- poprawa oddychania
- poprawa gibkości ciała
- wzmocnienie zmysłów wzroku i słuchu
W ciągu ostatniego stulecia ćwiczenia te używane były w przypadkach zaburzeń neurologicznych, w celu zwiększenia potencjalnych zdolności wydajnego uczenia się. Dr Dennison dowiódł, że ćwiczenia naprzemienne doskonale stymulują chłonność półkul mózgowych, łatwość opanowania materiału i jego późniejszego odtwarzania.
2. LENIWE ÓSEMKI
a) opis ćwiczenia
Na wysokości oczu, naprzeciw nosa wyznaczamy punkt. Od niego rozpoczynamy kreślenie koła- w lewą stronę do góry. Po powrocie do punktu wyjścia rozpoczynamy kreślenie drugiego koła- w prawą stronę ku górze. Oczy podążają za ruchem ręki. Wielokrotnie powtarzamy ten ruch.
b) oddziaływanie na umysł
- wzrokowe przekraczanie linii środkowej
- koordynacja pracy narządu wzroku
- wzmocnienie zakresu pola widzenia
- poprawa ruchliwości gałek ocznych
c) poprawa umiejętności szkolnych
- proces czytania wodzenie oczami od lewej do prawej strony
- kodowanie i odszyfrowywanie informacji pisemnej
- czytanie i rozumienie- skojarzenie pamięci długotrwałej
- zdolność odpoczynku oka podczas czytania
- umiejętność rozróżniania symboli
Ósemki możemy kreślić w przestrzeni, na plecach drugiej osoby, na ścianie, na papierze, na piasku itp.
Leniwa ósemka stosowana jest już od wielu lat w Nauczaniu Specjalnym, a jej zadaniem jest usuwanie zaburzeń typu: dysleksja, dysgrafia.
a) opis ćwiczenia
Rysujemy obiema rękoma równocześnie linie, figury, kształty, z których każda rysowana jedną ręką jest lustrzanym odbiciem drugiej, rysowanej w tym samym czasie . Możemy rysować płaskimi dłońmi po dużych powierzchniach (podłogi, tablice), oburącz, symetrycznie względem linii środka.
b) oddziaływanie na umysł
- koordynacja ręka oko w różnych polach widzenia
- przekraczanie kinestetycznej linii środka
- orientacja przestrzenna, wzrokowe rozróżnianie symboli
c) poprawa umiejętności szkolnych
- rozróżnianie kierunków
- kodowanie i odszyfrowywanie pisma
- poprawne pisanie
- poprawna wymowa
Dr Dennison dołączył ćwiczenia te do grupy wymiaru stabilności. Pomagają one w odzyskiwaniu sprawności narządu wzroku, a ponadto pobudzają naszą odwagę, oraz zwiększają koordynację ciała w grach zespołowych.
3. SŁOŃ
a) opis ćwiczenia
Ręka wyciągnięta w przód, grzbietem dłoni w górę, głowa przytulona uchem do ramienia. Pozycja stojąca, w małym rozkroku. Rysujemy ręką ( nie odrywając głowy od ramienia) leniwe ósemki, bardzo obszernie, ze skłonami tułowia i uginaniem nóg w kolanach; kilkakrotnie następnie zmiana ręki.
b) oddziaływanie na umysł
- przekraczanie linii środkowej mózgowych punktów słuchowych (łącznie z umiejętnością koncentracji uwagi w czasie słuchania, rozpoznawanie, percepcja, rozróżnianie i zapamiętywanie dźwięków).
- słuchanie własnego głosu
- nierówna praca oczu (przenoszenie wzroku z jednego punktu na inny)
c) poprawa umiejętności szkolnych
- rozumienie ze słuchu (aktywne słuchanie)
- umiejętne formułowanie myśli
- literowanie (wyodrębnianie poszczególnych słów, sylab oraz łączenie ich z powrotem w zdania, słowa wyrażając całą myśl)
- matematyka- poprawa zdolności do operowania materiałem myślowym
- zapamiętywanie cyfr
- koordynacja wzrokowo - ruchowa
4. KOŁYSKA NA LEŻĄCO
a) opis ćwiczenia
Siadamy na podłodze, dłonie opieramy za sobą na podłodze, odchylamy się do tyłu opierając na rękach . Masując biodra i tylną część ud- kołyszemy się tam
i z powrotem, aż ustąpi napięcie.
b) oddziaływanie na umysł
- zdolność utrzymywania równowagi
- umiejętność uczenia się
- praca narządu wzroku przy przekraczaniu linii środkowej z lewej na prawą stronę
- koordynacja ręka oko
c) zmiany w zachowaniu lub postawie
- wzrost koncentracji
- utrzymanie wyprostowanej postawy ciała
- przyjmowanie prawidłowej pozycji na krześle
- głębsze oddechy, większa siła głosu
- wzrost energii (zmniejszenie zmęczenia umysłu)
Dr Dennison dowiódł, że uczniowie niezdolni do koncentracji i opanowania materiału są w stanie tego dokonać właśnie po sesji ćwiczeń kołyski.
5. ODDYCHANIE PRZEPONOWE ( BRZUCHEM)
a) opis ćwiczenia
Ćwiczenie to wykonuje się na leżąco lub stojąco; przy wdechu wypełniamy klatkę piersiową i brzuch powietrzem; wydychamy powietrze krótkimi dmuchnięciami, jakby się chciało utrzymać w powietrzu . Dla lepszej obserwacji uwypuklania się brzucha i jego opadania, trzymamy na podbrzuszu ręce. W cyklach wdechu i wydechu palce rąk zbliżają się do siebie i oddalają. W pozycji leżącej można obserwować kartkę papieru położoną na brzuchu.
b) oddziaływanie na umysł
- odciążenie centralnego systemu nerwowego
- zdolność do przekraczania linii środkowej
- rytm czaszkowy
- stabilność
c) Poprawa umiejętności szkolnych
- czytanie (kodowanie i odszyfrowywanie)
- czytanie na głos
- formułowanie wypowiedzi
- zdolność do większej koncentracji
6. ROWER NA LEŻĄCO
a) opis ćwiczenia
Ćwiczenie wykonujemy w pozycji poziomej na plecach. Kolana i głowa są uniesione, ręce założone za głowę dla jej podtrzymania. Mięśnie szyi rozluźnione, oddech rytmiczny. Dotykamy łokciem przeciwległego kolana, a następnie powtarzamy tę czynność drugą ręką.
b) oddziaływanie na umysł:
- koordynacja lewej z prawą stroną ciała
- stabilność, uziemienie
- poczucie mięśni grzbietu
c) poprawa umiejętności szkolnych:
- czytanie (kodowanie i odszyfrowywanie)
- mechanizm literowania i pisania
- ćwiczenia słuchowe
Dr Dennison dowiódł, iż rower na leżąco jest całkowicie bezpieczny, odpowiednio napinający i rozwijający mięśnie. Po przeprowadzonej sesji tych ćwiczeń uczniowie uzyskiwali lepsze wyniki w koncentracji obu stron ciała, a ich oddychanie stało się automatyczne, przez co łatwiejsze i poprawne.