"Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne"
Jak wykazują badania, dzieci z rozwojową niepłynnością mowy oraz z symptomami jąkania wczesnodziecięcego stanowią zwykle ok. 15% ogółu dzieci wymagających terapii logopedycznej. Ta grupa dzieci wymaga specjalistycznej pomocy ze strony logopedy.
Dlatego w tym numerze Poradnika Logopedycznego przygotowałam kolejne ćwiczenia i zabawy wspomagające płynność mowy dziecka oraz jej usprawnianie. Polegają one na tym, że dziecko leży na plecach z zamkniętymi oczami, osoba dorosła czyta powoli odpowiedni tekst przy muzyce relaksacyjnej. Do tych opowiadań można wykorzystać tego typu muzykę, np.
- C.A. Debussy-„Kołysanka i światło księżyca”
- P. Czajkowski – „dziadek do orzechów”, „Śpiąca królewna”, „Jezioro łabędzie”
- G. Gershwin – „Błękitna rapsodia”
- J. Strauss – “Odgłosy wiosny”
- G.F. Haendel – “Muzyka na lodzie” i inne.
Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne:
1. „Jestem chmurką”
Jesteś białą i miękką chmurka. Płyniesz po błękitnym niebie. Przemykasz między ciepłymi promykami słońca. Delikatny wiatr przesuwa cię w różne strony. Na niebie oprócz ciebie jest mnóstwo innych chmurek. Między wami przelatują ptaszki. Płynąc po niebie widzisz w dole piękny las i rzekę. Ty jednak nadal płyniesz beztrosko po niebie, czujesz się radośnie i bezpiecznie. Jest ci ciepło i przyjemnie. A teraz otwierasz oczy i przestajesz być chmurką.
2. „Pszczółka Słodyszka”
Jest lato, słońce ogrzewa cały świat swoimi ciepłymi promieniami. Wokół czuć zapach kwiatów. Pszczółka zbiera właśnie słodki nektar z kwiatów. Zostało jej jeszcze: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć…kwiatków (podczas liczenia zwalniamy tempo). Pszczółka poczuła nagle, że jest bardzo zmęczona i postanowiła odpocząć. Po łożyła się na dużym liściu, rozluźniła zmęczone łapki i nóżki i zamknęła oczy. Jej brzuszek zaczął spokojnie oddychać. Czuła jak słońce ogrzewa jej ciało. Czuła się spokojna i bezpieczna. A teraz otwórz oczy i przestajesz być pszczółką.