PORADNIK LOGOPEDYCZNY
od kaliope @ 20:40
"Zabawy stymulujace rozwój mowy"
Rozwój mowy dziecka przebiega według pewnych etapów i uwarunkowany jest genetycznie. Zależy on nie tylko od fizycznych i psychicznych predyspozycji, ale także warunków społecznych, ilości i jakości kontaktów ze środowiskiem, z innymi mówiącymi ludźmi. Rola otoczenia polega przede wszystkim na wyzwalaniu u dziecka jego naturalnych zdolności językowych, ujawniających się w poszczególnych fazach jej rozwoju, drogą kontaktów werbalnych i zabaw z najbliższymi.
Wspomaganiu prawidłowemu rozwoju mowy mogą pomóc wierszyki i opowiadania, które stanowią nie tylko przyjemność i zabawę dla dziecka ale jednocześnie stymulują jego rozwój mowy.
Zachęcam rodziców do wykorzystania tych opowiadań i wierszy podczas zabaw dowolnych w domu z dzieckiem.
Zabawy stymulujące rozwój mowy:
„Przygoda w lesie”
Pod lasem w małych chatce, mieszkała mama z ośmiorgiem dzieci, nazywały się: A< O < E< U< I< Y< Ą< Ę.
Pewnego razu dzieci poszły na grzyby do lasu, ale nie zabrały ze sobą ani zegarka, ani kompasu – więc zgubiły się i zaczęły rozpaczać: ECH, ECH, ECH, ECH.
Ale mama nie traciła nadziei na odnalezienie swoich dzieci, wołała je wiec głośno: A-O, E-U, I-Y, Ą-Ę.
Niebawem Dzieci się odnalazły i w rodzinie zapanowała wielka radość: OCH, OCH, OCH.
Cieszyły się wszystkie zwierzątka w gospodarstwie:
- kotek, który mruczał – MIAŁ, MIAŁ, MIAŁ, MIAŁ
- piesek, który szczekał – HAU, HAU, HAU, HAU
- koza, która meczała – ME, ME, ME, ME
- krowa, która muczała – MU, MU, MU, MU
- koń, który rżał – IHA-IHA, IHA-IHA
Mama ugotował pyszną kolację, przy której pomogły jej dzieci: CIACH, CIACH, CIACH, MACH, MACH, MACH – MNIAM, MNIAM, MNIAM.
Po skończonej kolacji i leśnych przygodach, dzieci szeroko ziewnęły i szybciutko zasnęły: AAAAAAAAAAAAAAAA – CHA PSI, CHA PSI, CHA PSI SIA.
„Czapla”
Czapla ma bardzo długie nogi. Powtarzając sylaby razem z czaplą przeskakuj z nogi na nogę lub podnoś wysoko kolana. Można na przemian uderzać raz ręką prawą o lewe kolano, raz ręką lewą o prawe kolano.
”Szła po błocie czapla
do szkoły się uczyć.
I tak wciąż powtarzała
cza-cza, czo-czo, czu-czu, cze-cze
czy-czy, czą-czą, czę-czę
Taka duża czapla
co się uczyć chciała.”
„Dżdżownica”
Klaszcz w dłonie wymawiając każdą sylabę. Możesz też dotykać prawą ręka do lewej pięty i odwrotnie.
”Była też dżdżownica,
co się uczyć chciała.
I tak powtarzała.
dża-dża, dżo-dżo, dżu-dżu, dże-dże
dży-dży, dżą-dżą-dżę-dżę
Taka mała dżdżownica
co się uczyć chciała.”
„Koło fortuny”
Wyrazy, które sprawiają trudność dziecku możemy wykorzystać podczas tej zabawy.
Gromadzimy przedmioty o trudnych wyrazach (albo same wyrazy zapisane na kartonikach). Układamy je w kole. W środku umieszczamy butelkę i kręcimy nią. Dziecko wymawia nazwę tego przedmiotu, przed którym zatrzyma się
otwór butelki. Zamiast wyrazów możemy rozmieścić obrazki przedstawiające różne przedmioty.