Ćwiczenia głosowe (emisyjne)
Emisja głosu to poprawne operowanie głosem w mowie lub śpiewie. Do tego celu wykorzystuje się znane z akustyki zjawisko rezonansu. Polega to na tym, aby strumień drgającego powietrza umiejętnie skierować na rezonatory (jamę gardłową, nosową i ustną). Wtedy otrzymujemy największą amplitudę drgań, a w konsekwencji głos odpowiednio silny, czysty i dźwięczny.
Od poprawności emisji głosu uzależnione są efekty artykulacji, frazowania i akcentowania, a nawet wymogi kultury żywego słowa. W dobrej emisji głosu chodzi o to, aby przy minimalnym wysiłku, przy jak najmniejszym obciążeniu wiązadeł głosowych uzyskać jak najpełniejsze brzmienie i jak najlepszą nośność głosu.
Celem ćwiczeń głosowych jest:
- ustalenie średniego położenia głosu, tzn. wysokości głosu charakterystycznej dla danej osoby,
- wyrobienia miękkiego nastawienia głosu (drgania fałdów głosowych pojawiają się wcześniej niż ich zwarcie),
- umiejętność kierowania głosu na maskę, czyli na sklepienie podniebienia twardego,
- wyrabianie umiejętności modulowania siły i wysokości głosu.
ZESTAW ĆWICZEŃ GŁOSOWYCH
1. Przedłużone wymawianie samogłosek (a..., o..., itd.) czy spółgłosek półotwartych nosowych (m..., n...).
2. Kilkakrotne powtarzanie tej samej samogłoski (a ? a ? a).
3. Wielokrotne powtarzanie samogłoski płynnie i rytmicznie, powoli i szybko (a..., a ? a ? a..., a ? a ? a ) z wydłużaniem lub skracaniem przerw między wymówieniami.
4. Ciche i głośne wymawianie głosek.
5. Łączenie wymowy samogłosek z głoskami półotwartymi nosowymi m, n ? w nagłosie lub wygłosie (ma ? mo ? me ? mu albo am ? em ? om ? um)
6. Zabawa w swobodne tzw. paplanie (pa ?pa- pa, po ? po ? po..., ap ?ap ?ap, op ? op ? op...).
7. Liczenie od 1 do 10 – można spiewać cyfry lub wymawiać je od cichego do głosnego i na odwrót.
8. Śpiewanie samogłosek: A…O…U….E….I….Y…..( cicho-głośno lub jak najdłużej na wydechu).
9. Śpiewanie gamy: DO RE MI FA SOL LA SI DO….( można ją śpiewać od początku do końca i na odwrót).
10. Naśladowanie głosów różnych zwierząt, poprzez śpiewanie od cichego do głośnego i na odwrót: KO KO KO….. MU MU MU…. PI PI PI…… itp.
11. Naśladowanie śmiechu: HA HA HA…. HI HI HI…. HE HE HE……
12. Śpiewanie tekstu: “Słonko wschodzi coraz wyżej, a zachodzi coraz niżej” z wykonywaniem ruchów rąk, nóg itp. lub trzymaniem się za ręce w pozycji siedzącej i podnoszeniem się w górę z wyciąganiem rąk do góry.
Zachecam do wykorzystania tych ćwiczeń i zabaw z dzieckiem w domu.
kaliope