Problemy z odmową chodzenia do szkoły występuje u około 30% dzieci w wieku szkolnym. Jednym z arcytrudnych okresów dla dziecka jest wiek 6-7 lat, gdy w jego życiu zachodzą zmiany takie jak np. pójście do szkoły. Zmiana otoczenia może wpływać na dziecko dość stresująco. U dużej część dzieci słowo „szkoła” kojarzone jest z lękiem, niepokojem, a nawet strachem. Przedstawione zagadnienie to ważny problem natury emocjonalnej. Określa się je, jako zaburzenie funkcjonowania dziecka szkolnego, które może powodować ogrom utrudnień w późniejszych okresach dziecka w szkole. Taki termin coraz częściej określany jest, jako fobia szkolna. Pojęcie to dotyczy dzieci, u których objawia się bardzo silny stres związany z pójściem do szkoły m.in. opuszczają lekcje w trakcie, idą do szkoły z płaczem lub całkowicie nie chodzą do szkoły. Takie zaburzenie może być spowodowane lękiem separacyjnym, lękiem przed porzuceniem lub samym procesem nauki szkolnej. Fobia szkolna przejawia się najczęściej w dolegliwościach somatycznych (ból brzucha, ból głowy, wymioty, nudności, biegunka). Przyczyny mogą tkwić w środowisku rodzinnym, bądź szkolnym. Kilkoma z nich są np. nadopiekuńczość rodziców, zbyt duże wymagania względem dziecka, czy niewłaściwe postępowanie nauczyciela, aby poszerzyć swoją wiedzę na temat przyczyn, kierunków pomocy dziecku oraz ogólnego problemu z odmową chodzenia do szkoły zachęcam do zapoznania się z książką, która przeznaczona jest zarówno dla nauczycieli, jak i rodziców. Vademecum pt. „Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej” opracowała pani Urszula Oszwa, która bardzo zwięźle i owocnie opisała problem fobii szkolnej. Ogromne znaczenie w tego typu zaburzeniach ma współpraca z rodzicami, psychologiem lub psychiatrą, która prowadzi do zdiagnozowania problemu. Rodzice, bądź opiekunowie powinni budować w dziecku poczucie bezpieczeństwa i uświadamiać go, iż nowa sytuacja nie stanowi w żaden sposób nie stanowi dla niego zagrożenia. Szczególnie ważną rolę odgrywa w tej sytuacji nauczyciel, który często jest w stanie odróżnić problem fobii szkolnej od przypadków wagarowania. Wychowawca powinien mieć dobry kontakt z dzieckiem, ponieważ to może sprawić, iż lęk może zostać zredukowany. Pomoc dziecku uzależniona jest od stopnia nasilenia jego zachowań nerwicowych. Gdy pomoc, czy terapia dziecka zaczerpnięta jest od psychologa lub psychiatry, warto zaangażować w nią rodziców i nauczyciela. Podstawą skutecznej pomocy jest bezpośrednia komunikacja z dzieckiem np. spokojne rozmowy. Warto stwarzać dziecku możliwości pozaszkolnego wyładowania napięcia, gdyż pomaga to w przygotowaniu dziecka na niepowodzenia, które może napotkać na swojej drodze. Lęk jest zjawiskiem, którego nie da się uniknąć. Sam fakt jego istnienia tkwi w naturze człowieka i jest nieodłącznie związany z życiem codziennym.
Sowa1234