Odp. na: #0
Witam, pozwoliłam sobie na wskazanie pewnego rodzaju zabaw, na podstawie których można zauważyć, czy dziecko angażuje się w ich realizację i czy aktywność im towarzysząca nie stwarza jakiegoś rodzaju problemów. Obserwując dzieci w trakcie zabawy zauważam, w jakich rolach czuja się swobodnie i jaki rodzaj zabawy jest powtarzany z dużą częstotliwością, a jakiego rodzaju aktywności są pomijane lub zwyczajnie nie przynoszą dzieciom radości. Mam nadzieje, że na podstawie tych kilku wyselekcjonowanych działań, będziecie mogły wyciągnąć pewne wnioski lub podejrzenia co do preferencji lub zdolności Waszych dzieci :) Jest to wybór zabaw wspomagających wyobraźnię i rozwój mowy.
- Kuferek skarbów
Nauczyciel wyciąga z kuferka zgromadzone w nim przedmioty i pokazuje dzieciom.Zadaniem dzieci jest odgadnąć do czego służy każdy przedmiot. Następnie dzieci wymyślają inne zastosowanie znanych na co dzień przedmiotów.
- Snuj się, snuj bajeczkoNauczyciel wprowadza nastrój i zaczyna opowiadać wymyśloną bajkę np. dawno, dawno temu, za lasem, w maleńkiej chatce mieszkała dziewczynka… Kolejne dziecko opowiada dalej dodając jedno swoje zdanie itd. Na zakończenie dzieci podejmują próbę odtworzenia całej bajki. Mogą odegrać ją w formie dramy, scenki rodzajowej lub pantomimy.
- Teatr małego aktora
Dzieci podzielone na kilka grup. Każda z grup otrzymuje zadanie do wykonania, a polega ono na wymyśleniu i przedstawieniu krótkiej historyjki na podany przez nauczyciela temat np. zakupy w sklepie, wizyta u lekarza itp. Grupy nie mogą się ze sobą kontaktować. Dla pełniejszego wyeksponowania granej roli mogą skorzystać z przygotowanych wcześniej przez nauczyciela rekwizytów. Następuje prezentacja poszczególnych grup, a pozostali uczestnicy odgadują miejsce akcji lub tytuł prezentowanej bajki czy opowieści.
- Skarbnica
Zabawa polega na wymienianiu słów według określonych wymogów treściowych. Dzieci wymieniają rzeczy – obiekty np. tylko białe (śnieg, mąka, cukier itp.). Następnie nauczyciel dodaje kolejne kryterium: wymień rzeczy lub obiekty białe i miękkie itp. Nauczyciel może podawać różne kryterium w zależności od opracowywanej tematyki.
- W krainie fantazji
Dzieci zastanawiają się, gdzie chciałyby się przenieść: w przeszłość lub w przyszłość. Nauczyciel podpowiada, że aby się tam przenieść, należy użyć swojej wyobraźni. Tam każde dziecko zobaczy siebie, co robi, kto tam jest, jak wygląda kraina, jak się tam czuje itp. Dzieci opowiadają o swojej krainie fantazji, mogą też przedstawić ją w formie plastycznej.
- Podobieństwa i różnice
Dzieci dobierają się dwójkami i losują pojęcia przeciwstawne np. bogaty-biedny, wysoki-niski, słodki-kwaśny, wolny-szybki itp. Każda z par ma zaprezentować wylosowane pojęcie. Zadaniem pozostałych uczestników jest odgadnięcie, o jakie pojęcie chodziło.
- Przedstawione zabawy rozwijają podstawowe operacje umysłowe myślenia twórczego. Dominują w nich metody poszukujące, ekspresyjne i praktyczne, najbardziej wyzwalające aktywność twórczą dziecka.
Podam tytuły książek do których zawsze warto zajrzeć- bez względu na rodzaj zdolności dziecka.
Miłej lektury i udanej zabawy :)
Bibliografia:
- A. Góralski, Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia, Warszawa 1990
- B. Hołyńska, Zabawy rozwijające mowę dziecka, Warszawa 1986
- J. Zborowski, Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Warszawa 1986