,,-Mamo, kupisz mi te DREWNIANE PUZZLE WARSTWOWE?"-zapytała moje niespełan trzyletnia córka zaglądając ukradkiem na otwieraną przeze mnie stronę Pikinini.pl. ,, - Zastanowię się kochanie..."-odpowiedziałam choć tak naprawdę sama nie wiedziałam dlaczego odpowiedziałam w ten właśnie sposób. No bo nad się tu zastanawiać?
Zastanawiałam się wówczas czego tak naprawdę Pola może się dzięki nim nauczyć...?Okazało się, że wbrew pozorom, bardzo wiele...
Konsekwencja i wytrwałość w dążeniu do celu - dzieci są niezmiernie ciekawe...Powiedziałabym nawet, że odrobinę ciekawskie...Interesuje je bowiem dosłownie wszystko...Nic więc dziwnego, że tak bardzo zastanawia je to, co zobaczą po dopasowaniu do siebie wszystkich pasujących elementów. Jeżeli więc chcą zobaczyć jaki obrazek powstanie po złożeniu wszystkich kawałków nie mają innego wyjścia: muszą przyłożyć się do tego, co robią. Niejednokrotnie wymaga to od nich wiele trudu i samozaparacia. Ale ich szczęśliwe miny podczas dopasowywania ostatniego elementu mówią same za siebie...Nie dość, że są z siebie piekielnie dumne to jeszcze mają świadomość, że konsekwencja i upór w dążeniu do celu naprawdę się opłaca.
Spostrzegawczość - wybór dwóch pasująych do siebie, spośród tak licznych, podobnych do siebie kolorem i kształtem elementów jest sprawą szalenie trudną. Zwłaszcza dla najmłodszych dzieci. Wymaga to naprawe wiele wysiłku, a przy tym wyostrza spostrzegawczość i precyzję ruchów. Dzięki temu może potem bez problemu radzić sobie z rozwiązywaniem trudniejszych zadań, czy to w szkole czy w życiu prywatnym. Spostrzegwaczość dziecka należy więc nieustannie rozwijać, dostosowując stopień trudności zagadek do jego wieku i rozwoju.
Umiejętność analizy i syntezy wzrokowej - obie te umiejętności są niesłychanie potrzebne na przykład przy późniejszej nauce czytania i pisania. Dzięki analizie dziecko patrząc na coś dosknale zdaje sobie sprawę, że pewna rzecz lub przedmiot składa się z konkretnych, pasujących do siebie elementów. Z syntezą jest odwrotnie - chodzi o to, by umieć złożyć w całość poszczególne części.
Rozwój wyobraźni i przestrzennego myślenia - dzięki warstwowej konstrukcji dziecko uczy się przestrzennego, konstruktywnego myślenia, rozwija swoją wyobraźnię.
Współpraca - wspólne układanie puzzli uczy dzieci nie tylko współdziałania i współuczestnictwa w jakimś przedsięwzięciu, ale także wzajemnego wykonywania zadań i troski o wsplne cele. Można więc śmiało powiedzieć, że wspólne układanie puzzli jest pewnego rodzaju nauką życia w społeczeństwie.
Więzi rodzinne - nic nie scala rodziny tak bardzo jak zabawa. Pokażmy dziecku, że i dla nas wspólne spędzanie czasu z nim jest niezwykle ważne. I zamiast po raz setny oglądać jakąś bajkę w telewizji ułużmny razem puzzle:)